دسته بندی مطالب

بیانیه دبیر نوزدهمین جشنواره قلم زرین

۱۵ تیر ۱۴۰۰ اخبار

بیانیه دبیر نوزدهمین جشنواره قلم زرین

به نام خداوند مهر و قلم

“ن والقلم و ما یسطرون”

 

 

با امید و استعانت از پروردگار متعال ، نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین را در شرایطی به پایان می بریم که جامعه همچنان با مشکل درگیری با بیماری دست و پنجه نرم می کند. با این حال خدا را شاکریم که با وجود بروز دشواری ها و تحمیل رنج ها ، جامعه ادبی همچنان به آفرینش خود ادامه می دهد.

جشنواره قلم زرین ، که این بار نیز سکاندار عرصه چینشی دیگر بود محملی ست برای پرواز ذهنی هنرمندان صاحب ذوق و متعهد .

در این جشنواره با اهتمام کارشناسان خبره در عرصه شعر و داستان ونقد، استعدادهای ناب و اندیشه های والا که در واقع امیدهای ادبیات ایران اسلامی هستند، شناسایی و به جامعه معرفی می شوند.

انجمن قلم افتخار دارد میزبان قلم هایی باشد که به منظور تولید آثار فاخر و اثرگذار به حرکت درآمده اند. چرا که هنر محمل مناسبی برای انباشتن بار فرهنگی وادبی و انتقال آن به نسلهای آینده می باشد.

در این راستا، به جاست چکیده ای از نتیجه کلی داوری کارشناسان ارائه شود.

در بخش داستان بزرگسال ، آثار از جنبه ساختاری و استحکام نظام درونی نشانی از رشد و قوام یافتگی داشت.

و از نظر محتوایی دارای بن مایه ها و مضامین اخلاقی و ارزشی بود. توجه به بومی گرایی و زندگی مردم عادی از دیگر نکات این آثار بود. هم چنین ترسیم واقعیت های رژیم پهلوی در بخشی از آثار به چشم می خورد.

در بخش شعر بزرگسال ، آثار ارزشمندی به دفتر دبیرخانه جشنواره رسید که هم در قالب شعر کهن بود و هم شعر آزاد سروده شده بود که در هر دو قالب آثار ارزشمند و قابل توجهی وجود داشت.

در بخش داستان کودک و نوجوان، نظر کارشناسان بر رشد نسبی در محتوای آثار بود ولی مشکل عمده اغلب آثار این رده سنی را می توان به نگارگری و تصویرسازی های روی جلد و یا متن کتاب ها نسبت داد.

این تصاویر اغلب دارای اشکالاتی در نارسایی مفهوم و یا طرح هایی عاری از مولفه های هنری و ارزش مدار بود.

در بخش شعر کودک و نوجوان سال به سال از توجه ناشران به شعر نوجوان کاسته شده و رویکرد افراطی به نشر کتابهای کارتونی فاقد محتوای ارزشمندبرای خردسالان بیشتر می شود.

در بخش نقد و پژوهش ادبی، متاسفانه رشد چشمگیری در کیفیت یا کمیت آثار به چشم نمی خورد. نداشتن جایگاه هویتی و ریشه ای در نقد و پژوهش و جدایی میان آفرینش ادبی و مقوله نقد آثار ادبی، موجب خسارات قابل ملاحظه در دراز مدت به ادبیات خواهد بود.

در پایان، از کلام مقام معظم رهبری بهره می گیریم که فرمودند:

هنر مناسب ترین زبان برای بیان اندیشه و انتقال فرهنگ هاست. فرهنگ ایران اسلامی و دوران عطف آن، حقایق جاودانی دارد که دیدن زوایای آشکار و پنهان آن چشم دل می خواهدو تشخیص حقیقت آن، چشم بصیرت.

هنر داستان نویسی ، زیباترین مظروف برای ظرف هنر و یکی از ابزارهای مناسب و تاثیر گذار در عرصه فرهنگی هنری است.

 

 

دبیر نوزدهمین  جشنواره  قلم زرین

سهیلا عبدالحسینی

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...