دسته بندی مطالب

گزارش تکمیلی از اختتامیه جشنواره قلم زرین + تصاویر

۱۹ تیر ۱۴۰۰ اخبار

نوزدهمین جشنواره قلم زرین

تاریخ برگزاری و اهدای جوایز :‌ دوشنبه ۱۴ تیر سال ۱۴۰۰
مکان: کتابخانه مرکزی پارک شهر
دبیر: سرکار خانم سهیلا عبدالحسینی

 

داوران:

بخش پژوهش و نقد ادبی: احمد شاکری، دکتر انسیه خزعلی، دکتر محمود بشیری ( به سرداوری احمد شاکری)

بخش داستان بزرگسال:راضیه تجار، مریم مقانی، کامران پارسی نژاد  (به سرداوری راضیه تجار)

بخش داستان کودک و نوجوان: مهدی مرادحاصل، محمدرضا اصلانی، احمد عربلو ( به سرداوری مهدی مرادحاصل)

بخش شعر بزرگسال:عباسعلی براتی پور، محمود اکرامی فر، میلاد عرفان پور (به سرداوری عباسعلی براتی پور)

بخش شعر کودک و نوجوان:سید احمد میرزاده، بابک نیک طلب، حمید هنرجو  (به سرداوری سید احمد میرزاده)

 

برگزیدگان :

 

 

بخش شعر بزرگسال:

دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند

 

  1. النگوهای دختر نمرود / سعیده هاشمی / دالاهو
  2. سلول آزادی / هادی خورشاهیان / شهرستان ادب

 

 

بخش داستان بزرگسال:

دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند

 

  1. بی نام پدر / سید میثم موسویان / کتاب جمکران
  2. برشکن / حمید علیدوستی شهرکی/ سوره مهر

 

 

بخش داستان کودک و نوجوان:

دو اثر به صورت اشتراکی برگزیده شدند

 

  1. یولبارس و شهر زیرزمینی / عبدالرحمان اونق / پیدایش
  2. راز دانه کوچولو / راضیه خادم الحسینی / دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کتاب سحر

 

 

بخش شعر کودک و نوجوان :

  1. ماهی رود توام / محمود پوروهاب / گویا

 

 

شایسته تقدیر:

 

بخش نقد و پژهش:

  1. غربالی در دست / سید مهدی طباطبائی / سنایی

 

 

 

 

 

 

 

 

راضیه تجار عضو هیئت مدیره‌ انجمن قلم ایران سخنران نخست بود.

وی ضمن سلام و عرض تبریک روز قلم به فعالان و علاقمندان و آرزوی موفقیت برای علاقمندانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند، اعلام کرد که: «انجمن قلم ایران امروز ۲۱ساله شده و نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین را در کنار شما عزیزان ختم می‌کنیم. در حقیقت سعی کردیم با توجه به شرایط موجود کرونا آنچه را که برنامه ریزی کردیم، تعدیل کنیم و مجدد عذرخواهی می‌کنم از کسانی که امروز این‌جا تشریف آوردند؛ اما با اکثریت کسانی که باید در این جمع حاضر می‌بودند، روبرو نشدند. شرایط آن گونه که باید، نبود و ما تابع رعایت پروتکل‌هایی هستیم که به ما اعلام می‌شود.»

مهمان دوم این برنامه، سعید طاووسی مسرور بود. این پژوهشگر و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی صحبت‌های خود را با نام و یاد خداوند و تبریک روز قلم شروع کرد و نقل قولی داشت از کتاب «ربیع الابرار» نوشته‌ «زمخشری» که: «من گریانی زیباتر و خوش‌خنده‌تر از قلم ندیدم. آن‌چنان‌که قلم را می‌تراشند، لبخند می‌زند و بعد اشکش بر صفحه کاغذ جاری می‌شود.»

ایشان اعلام کرد به عنوان یک دانش آموخته تاریخ اسلام و البته آشنا با حوزه ادبیات، از وضعیت موجود رضایت ندارد؛ و ادامه داد: «ما در حوزه ادبیات داستانی اثری درخشان و تاثیرگذار از امامانی چون امام باقر (ع) و امام هادی (ع) نداریم. حتی در مورد شخص پیامبر بزرگ اسلام، صدیقه طاهره و امیر مؤمنان، رمان یا کتاب قابل استفاده ای نداریم. منظور این نیست که به طور کلی اثری در دست نیست؛ اما آنچه موجود است، کفایت نکرده و حتی خالی از اشکال نیز نیست. ظاهرا بین نویسندگان ما و اهل فقه و اهل کلام ارتباط درست و همکاری لازم صورت نمی‌گیرد. اگر نویسنده بی‌گدار قلم بزند، حاصل آن چیزی مانند کتاب حیدر می‌شود که با وجودی که بارها و بارها انتشار یافته؛ اما فارغ از اشکالات ادبی، مواردی خلاف مسلمات تاریخی در آن درج شده است. کتاب دیگری که اخیرا با سروصدای زیادی منتشر شده و در این دسته قرار می‌گیرد، کتاب بانوی آندلس است که مولف مدعی‌ست هفت سال تحقیق کرده و برای آن زحمت کشیده و حتما نیز چنین بوده است؛ ولی چون نویسنده خود را از مراجعه به اهل تخصص، مورخ، متکلم و فقیه بی‌نیاز تصور کرده، در کتاب اشکالات فاحش تاریخی به چشم می‌خورد. ازجمله اینکه مادر امام رضا (ع) به غلط آندلسی و اسپانیایی معرفی شده؛ در حالی که ایشان اهل روستایی بین سودان و مصر بوده اند. دیگر اینکه کنیزبودن مادر امام رضا (ع) انکار شده که بر خلاف همه‌ی مستنداتی است که این امر را تصدیق می‌کند.»

طاووسی مسرور در انتهای صحبت‌های خود «تاریخ صدر اسلام عصر نبوت» اثر از غلامحسین زرگری‌نژاد را معرفی کرد و آن را کتابی درسی خواند که در تمام رشته‌های تاریخ به عنوان کتاب درسی استفاده می شود‌؛ و هر کلمه‌ آن برای اهل حس و هر نویسنده‌ای پر از ایده است.

پدرام پاک آیین، نایب رییس انجمن قلم ایران نیز با حضور روی صحنه و آرزوی توفیق برای اعتلای قلم‌های اهل قلم، روز قلم را یکی از مناسبت‌های فرهنگی مهم در کشور خواند و ضمن تاکید بر اینکه همه‌ نگاه‌ها باید فرهنگی باشد، گفت: «ما با آنچه که تکریم اهل قلم به معنای واقعی و خارج از تعارفات اساسی باشد، بسیار فاصله داریم. نگاه‌ها، رویکردها و تصمیمات باید فرهنگی باشد و از نظر من فرهنگ، زیرساخت نظام جمهوری اسلامی است. اولین پیام روز قلم رویکرد و گرایش فرهنگی داشتن در همه‌ تصمیمات کشور است.»

مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی از دیگر دست‌اندرکاران حوزه‌های فرهنگی است که اوضاع و احوال فرهنگی را روبراه و به سامان ندانسته و گفت:  «ما بعد از انقلاب سیاسی شاهد انقلاب فرهنگی بودیم که حتی پررنگ‌تر از انقلاب سیاسی بود در مواردی؛ اما امروزه در حوزه های مختلفی مثل کتاب یا سایر موارد فرهنگی شاهد یک رهاشدگی هستیم که قابل قبول نیست. در مسئله کتاب ما دنبال کاهش قیمت‌ها نیستیم؛ چون عملا امکان آن وجود ندارد؛ ولی حداقل توقع مردم امکان دسترسی به محصولات فرهنگی و کتاب است و این با تقویت کتابخانه‌های عمومی فراهم خواهد شد.»

غلامعلی حداد عادل دیگر سخنران حاضر در این مراسم، نقش خانواده ها را در انتقال فرهنگ کتابخوانی مهم دانست؛ لکن بر نقش مدارس بسیار تاکید کرد و گفت: «اعتقاد من این است که روش آموزش و پرورش باید طوری باشد که ایجاب کند دانش‌آموز به کتاب‌های غیردرسی مراجعه کند؛ اما در بسیاری از شهرهای ایران دانش آموزان کتاب غیردرسی نمی‌خوانند؛ چون نه کتابفروشی مناسبی هست، نه امکان خرید برای همه وجود دارد و نه کتابخانه‌های عمومی در سطح شهر هست. در سال های اخیر نیز به دلیل تحریم‌ها و وابستگی ما به خارج کشور برای تهیه‌ کاغذ، کتاب به صورت یک کالای تجملی درآمده و با توجه به مشکلات معیشتی کتاب از سبد خرید خانوار حذف شده است. ورود فضاهای مجازی به نحوه‌ زندگی مردم باعث تغییرات اساسی در مطالعات شد و شاهد بودیم که چطور مطبوعاتی که تا پیش از این از تیراژهای بسیار بالایی برخورد بود، از دور خارج شده و امروزه شاید به صورت نمادین فعالیت می‌کنند. روش‌های تدریس باید طوری باشد که دانش‌آموز به سمت خواندن کتاب غیردرسی، بحث و خلاصه برداری پیش برود.»

در انتهای مراسم، سهیلا عبدالحسینی، دبیر محترم نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین روی صحنه آمده و بیانیه پایانی را قرائت کرد. ایشان ضمن سلام و تبریک مجدد به مناسبت روز قلم اعلام کرد که به دلیل شرایط کرونایی برنامه با حضور افراد کمتری اجرا شد. سپس از زحمات همه‌ دست اندرکاران تشکر کرده و گفت: «قدر مسلم اگر کمک جمعی نباشد هیچ برنامه‌ای اجرا نخواهد شد.»

این ویژه برنامه از شبکه رادیویی فرهنگ و تصویر آن در بستر فضای مجازی رادیو فرهنگ پوشش داده شد تا مخاطبان علاقمند بتوانند این مراسم را دنبال کنند.

 

بیانیه نوزدهمین جشنواره جایزه قلم زرین               

 

باسمه تعالی

بیانیه دبیر نوزدهمین جشنواره جایزه قلم زرین

 

نون و القلم و ما یسطرون
با امید و استعانت از پروردگار متعال ، نوزدهمین دوره جشنواره قلم زرین را در شرایطی به پایان می بریم که جامعه همچنان با مشکل درگیری با بیماری دست و پنجه نرم می کند. با این حال خدا را شاکریم که با وجود بروز دشواری ها و تحمیل رنج ها ، جامعه ادبی همچنان به آفرینش خود ادامه می دهد.

جشنواره قلم زرین ، که این بار نیز سکاندار عرصه چینشی دیگر بود محملی ست برای پرواز ذهنی هنرمندان صاحب ذوق و متعهد .

در این جشنواره با اهتمام کارشناسان خبره در عرصه شعر و داستان ونقد، استعدادهای ناب و اندیشه های والا که در واقع امیدهای ادبیات ایران اسلامی هستند، شناسایی و به جامعه معرفی می شوند.

انجمن قلم افتخار دارد میزبان قلم هایی باشد که به منظور تولید آثار فاخر و اثرگذار به حرکت درآمده اند. چرا که هنر محمل مناسبی برای انباشتن بار فرهنگی وادبی و انتقال آن به نسلهای آینده می باشد.

در این راستا، به جاست چکیده ای از نتیجه کلی داوری کارشناسان ارائه شود.

در بخش داستان بزرگسال ، آثار از جنبه ساختاری و استحکام نظام درونی نشانی از رشد و قوام یافتگی داشت.

و از نظر محتوایی دارای بن مایه ها و مضامین اخلاقی و ارزشی بود. توجه به بومی گرایی و زندگی مردم عادی از دیگر نکات این آثار بود. هم چنین ترسیم واقعیت های رژیم پهلوی در بخشی از آثار به چشم می خورد.

در بخش شعر بزرگسال ، آثار ارزشمندی به دفتر دبیرخانه جشنواره رسید که هم در قالب شعر کهن بود و هم شعر آزاد سروده شده بود که در هر دو قالب آثار ارزشمند و قابل توجهی وجود داشت.

در بخش داستان کودک و نوجوان، نظر کارشناسان بر رشد نسبی در محتوای آثار بود ولی مشکل عمده اغلب آثار این رده سنی را می توان به نگارگری و تصویرسازی های روی جلد و یا متن کتاب ها نسبت داد.

این تصاویر اغلب دارای اشکالاتی در نارسایی مفهوم و یا طرح هایی عاری از مولفه های هنری و ارزش مدار بود.

در بخش نقد و پژوهش ادبی، متاسفانه رشد چشمگیری در کیفیت یا کمیت آثار به چشم نمی خورد. نداشتن جایگاه هویتی و ریشه ای در نقد و پژوهش و جدایی میان آفرینش ادبی و مقوله نقد آثار ادبی، موجب خسارات قابل ملاحظه در دراز مدت به ادبیات خواهد بود.

در پایان، از کلام مقام معظم رهبری بهره می گیریم که فرمودند:

هنر مناسب ترین زبان برای بیان اندیشه و انتقال فرهنگ هاست. فرهنگ ایران اسلامی و دوران عطف آن، حقایق جاودانی دارد که دیدن زوایای آشکار و پنهان آن چشم دل می خواهدو تشخیص حقیقت آن، چشم بصیرت.

هنر داستان نویسی ، زیباترین مظروف برای ظرف هنر و یکی از ابزارهای مناسب و تاثیر گذار در عرصه فرهنگی هنری است.

 

 

 

 

 

 

 

بیانیه هیات داوران بخش داستان کودک و نوجوان

نوزدهمین جشنواره کتاب سال «قلم زرین»

______________________

داوران در بررسی دوباره کتاب های راه یافته به مرحله نهایی و با در نظر داشتن ارزش‌های مذهبی و فرهنگی و نیاز مخاطبان به خوانش آثار برتر و پاسخگوی اقبال علاقمندان به نویسندگی خلاق و در نظر داشتن آثار ممتاز دوره‌های پیشین هیچکدام از آثار راه یافته به مرحله نهایی را واجد شرایط راه یافتن به جایگاه ممتاز کتاب برگزیده تشخیص نداده است.

داوران به اتفاق تصویر روی جلد و تصویر سازی متن در اکثر کتاب‌های انتشار یافته را نامناسب اعلام می‌نمایند.

 

 

 

بیانیه هیات داوران بخش پژوهش و نقد ادبی

نوزدهمین جشنواره کتاب سال «قلم زرین»

______________________

باسمه تعالی

۱۴ تیرماه موعد گرامیداشت روز قلم و برگزاری اختتامیه در حالی فرا می رسد که این دو عمری پایاپای دارند.

مناسبت های اینچنینی طیف متفاوتی از بازخوردها و انتظارات را در جامعه مخاطبان عام ادبیات و اصحاب قلم رقم می زند. ادبیات در رابطه تعاملی با جامعه مخاطب از سویی تلاش دارد مخاطب را موضع مند و مسئله مند سازد و از سوی دیگر با دریافت بازخوردها به بازتولید هویت خود همت می گمارد. در  برقراری تعامل سازنده میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان ادبیات، و جلوگیری از سقوط ادبیات به بیراهه ابتذال، کنش تمامی ارکان حیات بخش ضروری اند. واقعیت ان است که ادبیات برای ارزیابی از جایگاه خود، تحلیلی عمیق از فرصت ها و تهدیدهای پیشارو و دست یابی به بایسته های هویتی، بدون اقبال و اهتمام به پژوهش و نقد ادبی کاری از پیش نخواهد برد. با وجود چنین جایگاه مشرفانه و ناظرانه ساحت پژوهش و نقد ادبی شاهد گسستی تاریخی میان این دو و بروز و ظهور ادبیات در متن جامعه هستیم. شواهد تاریخی که به زمان حاضر انجامیده، حاکی است مراکز پژوهشی دانشگاهی به انچه در میدان ادبیات در حال وقوع است تمرکز ندارند. همچنان که جریانهای نقد ادبی متعهد جای خود را به ژورنالیسم رسانه ای سپرده اند. جشنواره قلم زرین در ادامه رصد سالیانه خود از اثار منتشره در دو حوزه پژوهش و نقد ادبی در ضمن برگزاری نوزدهمین جشنواره قلم زرین مجموعه ای از فرصت ها و اسیب ها را مورد تاکید قرار می دهد:

  1. جایگاه پژوهش و نقد در فضای ادبی کشور نیازمند بازتوجه و بازسازی است. این مهم جز با برنامه ریزی، سیاست گذاری و تغییر برخی ساختارها ممکن نخواهد بود.
  2. نیل به اهداف عالی انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات داستانی جز با تولید فکر، مبنا و روش در هر دو حوزه ممکن نخواهد بود. پیوست پژوهش و نقد ادبی با مبانی حکمی و فلسفی و مطالعات علوم انسانی اسلامی می تواند به بارور شدن ادبیات به هویتی ملی بینجامد
  3. بخشی از ظرفیت های موجود در محافل علمی و دانشگاهی با نگاه ترجمه ای و نه منتقد، مصرف کننده و نه تولید کنند و مبدع، معطل مانده این رویکرد خود به یکی از مهمترین عوامل برای جدا افتادگی ساحت پژوهش و نقد با میدان ادبیات تبدیل شده است.
  4. فضای علمی نیازمند روزامدی و کارامدی در حوزه مسئله مندی است. بررسی اثار مکتوب در دو حوزه پژوهش و نقد ادبی حاکی از ان است که فضای علمی و دانشگاهی ادبیات، در کیفیت، کمیت، مراتب و اولویت دهی به مسائل این حوزه ناقص و ناکارامد عمل کرده است.
  5. ساختارهای پژوهشی خاصه در تالیف پایان نامه های سطوح عالی دانشگاهی از انعطاف و کارامدی لازم برای حل مسائل و نفوذ در لایه های میدانی ادبیات برخوردار نیست. محافل دانشگاهی نیازمند خیزش و جهشی جدی در حوزه روش مندی و فراگیرسازی مخاطبان پژوهشها و نقدهای ادبی هستند.
  6. در پژوهش های ادبی-غالبا دانشگاهی-دچار تورم بی هدف و ناکارامد هستیم.سنجش نیازهای واقعی ادبیات با موضوع سازی های پژوهشی ناکارامد یا بی اعتنا به نیازهای روز یا تکراری محقق نخواهد شد.
  7. نواوری در دو حوزه پژوهش و نقد ادبی نیازمند معرفی ساحت های میان رشته ای در تحقیقات ادبی است. نوعا به دلیل تخصص تک ساحتی پژوهشگران، تعاملات سازنده دیگر رشته های علوم انسانی با ساحت ادبیات در نقطه مطلوبی قرار ندارد.

گروه داوری بخش پژوهش و نقد ادبی نوزدهمین جشنواره قلم زرین با توجه به مقدمات پیش گفته با دقت در اثار تولید شده در طی سال ۱۳۹۹، و برگزاری جلسات مشترک داوران تلاش مجدانه ای را در معرفی اثار برتر در گروه مزبور مبذول داشت. با این وجود به اتفاق اراء نوزدهمین جشنواره قلم زرین در بخش پژوهش و نقد ادبی موفق به معرفی کتاب سال برگزیده نشد. هیئت داوران در این بخش با معرفی نامزدهای این بخش که از مزایای نسبی نسبت به دیگر اثار واصله به دبیرخانه جشنواره برخوردار بودند امید وار است نمونه های قابل توجهی را در اختیار مخاطبان جشنواره قرار دهد. هئیت داوران همچنین به اتفاق اراء اثر “غربالی در دست” نوشته اقای سید مهدی طباطبایی را به عنوان اثر تقدیری معرفی می نماید. این پژوهش ارزشمند با بکارگیری روش مندی علمی مناسب موضوع پرکاربردی را محور تحلیل قرار داده و ابعاد و زوایای موضوع محوری خود را کاویده است.

 

 

 

 

بیانیه هیات داوران بخش داستان بزرگسال

 نوزدهمین جشنواره کتاب سال قلم زرین

______________________

 

در واکاوی ادبیات داستانی گروه سنی بزرگسال سال ۱۳۹۹  مشخص شد که آثار در حوز تعمق و ارزشمندی در این سال منتشر شده و روند رشد و غنای ادبی این گونه ادبی در سال فوق چشمگیر بوده است. در سال ۱۳۹۹ مجموعا طبق آمار ارائه شده «خانه کتاب» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۳۰۲۱ رمان و ۸۱۶ مجموعه داستان منتشر شده که این آثار پس از ریزش اولیه مورد بررسی مجدّدانه قرار و در نهایت ۲۶ عنوان مورد مطالعه دقیق قرار گرفت. طوری که پس از مطالعه هر سه داور و پر کردن فرم داوری و گرفتن معدل و نشست‌های مجازی و حقیقی ۵ اثر منتخب گردید. خوشبختانه اوضاع به گونه‌ای بود که به راحتی می‌توانستیم آثار دیگری را هم به این چرخه وارد کنیم. آثار بالا آمده چه از جنبه ساختاری و استحکام نظام درونی قوام یافته‌اند و چه از نظر محتوایی دارای بن مایه ها و مضامین ناب اخلاقی و ارزشمندی هستند. توجه به عنصر بومی گرایی و زندگی ایرانی اسلامی و حوزه دفاع مقدس و مدافعان حرم و برملا ساختن چهره نظام پهلوی از ویژگی‌های خوب و قابل دفاع این آثارند و این همه نشان از تعهد و هوشمندی نویسندگانی است که در این برهه تاریخی که بار دیگر دشمن در تلاش برای درشت نمایی خدمات انجام نشده دوره اول و دوم پهلوی و پاشیدن خاکستر فراموشی بر حافظه جمعی ایرانیان است. بر برملا کردن تمامی کژی ها، نقصان ها و جنایات آن زمان کوشیدند و پیروز میدان شدند. ضمن آنکه مقوله دفاع از حرم و ارزشگذاری بر این خیزش جانانه از سوی نسل جوان یکی دیگر از موضوعاتی است که خوشبختانه از دید نویسندگان هوشمند و به روز مورد غفلت قرار نگرفته است.

لذا باید گفت در نوزدهمین جشنواره قلم زرین بخش بزرگسال سال ۱۳۹۹ خوشبختانه داوران بر عکس بعضی از سال ها با کمبود آثار خوب مواجه نبوده و با طیب خاطر و هماهنگ دست به انتخاب آثار به عنوان کاندیدا و در نهایت برگزیده زدند، با این امید که در سال آتی و سال‌های بعد هم شاهد آثاری از این دست و بالاتر باشیم.

 

 

 

 

 

بیانیه هیأت داوران بخش شعر کودک و نوجوان

نوزدهمین جشنواره قلم زرین

____________________

بسمه تعالی

 

۱. سال به سال از تعداد ناشرانی که به شعر ویژه نوجوان توجه دارند کاسته می‌شود و توجه ناشران فقط معطوف به شعر خردسال است.

۲. رویکرد افراطی به نشر کتابهای کارتونی فاقد محتوای ارزشمند برای خردسالان جای هشدار برای دست‌اندرکاران و مسوولان فرهنگی دارد.

۳. مساله توزیع کتابهای نوجوان مساله‌ای جدی است و اگر سیاستی مدون در این خصوص اتخاذ نشود و نهادهای متولی مثل کانون پرورش فکری، نهاد کتابخانه‌ها و..‌.‌به این عرصه ورود جدی‌تر نکنند ارتباط بین شاعر و مخاطب به تدریج قطع خواهد شد.

۴. تلاش یکی از ناشران بخش خصوصی ( نشر گویا) در اوج بحران شعر نوجوان برای تولید مجموعه‌ای از کتابهاب شعر نوجوان داشته درخور تقدیر است.

 

 

 

 

 

بیانیه هیأت داوران بخش شعر بزرگسال

نوزدهمین جشنواره قلم زرین

____________________

بسمه تعالی

 

شعر فارسی میراث گرانبهای شاعران سترک و اندیشه ورزان حکیم و سخن سنجان گرانمایه نیاکان ماست.

اگر نبود آثاری چون شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی، غزلیات حافظ شیرازی، قصاید حکیم ناصر خسرو قبادیانی و دیگر بزرگان ادب فارسی شاید امروز از زبان فارسی چیزی باقی نمی ماند. شعر امروز برخوردار از همان آثار گرانبهای گذشتگان است.

نوزدهمین جشنواره قلم زرین در بخش شعر، بیش از ۱۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره چه از طریق خرید آثار و چه ارسال مستقیم صاحبان اثر به دبیرخانه با بررسی و مطالعه و دقت در آثار در سه جلسه با مشورت و خوانش دوباره و ریزش و غربالگری در نهایت به هفت اثر دست یافت و لاجرم طبق آئین نامه جشنواره دو اثر را مشترک به عنوان نتیجه نهایی که یک اثر در قالب شعر کلاسیک (کهن) و یک اثر نیز در قالب آزاد معرفی نمود. امید اینکه توانسته باشیم قضاوتی درست و عادلانه انجام داده باشیم.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...