دسته بندی مطالب

غفلت نویسنده‌ها از موضوع عدالت

رضا رسولی:

راهبردهای نظام را به دفاع مقدس محدود نکنیم / غفلت نویسنده‌ها از موضوع عدالت

گروه ادب: عضو هیئت مدیره انجمن قلم با اشاره به اینکه راهبردهای نظام جمهوری اسلامی را نباید به دفاع مقدس محدود کرد،‌ افزود: دفاع مقدس شاخصه مهمی برای ماست که گنجینه ارزشمندی نیز به شمار می‌آید، ولی راهبرد اصلی نظام موضوع عدالت است.

راهبردهای نظام را به دفاع مقدس محدود نکنیم/ غفلت نویسنده‌ها از حوزه عدالت

رضا رسولی، ‌نویسنده و عضو هیئت مدیره انجمن قلم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع ایثار و شهادت است،‌ افزود: این در حالی است که اکنون در حوزه ادبیات، این موضوع یکی از دو راهبرد و بلکه راهبرد اصلی تالیف، چاپ، انتشار و توزیع کتاب است؛ یعنی هر نهاد انقلابی از حوزه هنری تا سپاه پاسداران و بسیاری از ناشران، تمرکزشان روی دفاع مقدس است.

وی در پاسخ به اینکه آیا وجود چنین تمرکزی مشکل‌زاست، گفت: خیر. خوب است و مشکلی نیست، ولی این تمرکز نباید به این شکل باشد. دفاع مقدس همه راهبردهای ما نیست، اما به چشم همه راهبردها به آن نگاه می‌شود. دفاع مقدس بخشی از راهبردهای نظام است، به معنی ترویج و تعمیم مفاهیم ایثار و شهادت.

این نویسنده در ادامه توضیحاتش اظهار کرد: راهبرد اصلی نظام موضوع عدالت است؛ عدالتی که منجر به زمینه‌سازی برای ظهور می‌شود و هدف آرمانی و نهایی ظهور امام زمان(عج) و تشکیل دولت کریمه ایشان است. متاسفانه در ادبیات ما و بخش‌های حمایتی از این موضوع غفلت شده است.

غفلت نویسنده‌ها از موضوع عدالت

این عضو هیئت مدیره انجمن قلم با طرح این پرسش که چند اثر ادبی در حوزه ادبیات داستانی با موضوع عدالت منتشر شده است، توضیح داد: چند نویسنده در حوزه سیاستگذاری بحث عدالت و زیرشاخه‌های آن مثل مبارزه با فساد، شایسته‌سالاری و پاکسازی نظام اداری اثری نوشته‌اند؟ کدام اثر ادبی در مقابل انواع آلودگی‌های نظام بانکی کشور قد علم کرده است؟ چه اثر ادبی وجود دارد که در برابر جریان مالی آلوده کشور، چه در بخش خصوصی و چه دولتی نقد و نظری وارد آورده است؟

وی افزود: متاسفانه آثار یا در تاریخ اسلام و یا در سنگرهای شلمچه سیر می‌کنند. این موضوع خوب است، ولی همه ماجرا نیست. تنگه اُحد امروز ما، نظام آلوده بانکی و مشکلات اداری است. چند نویسنده حوزه ادبیات، مطالبات مردم را از مقامات عالی کشور مطرح می‌کنند؟

رسولی در پاسخ به این که چقدر از راهبردها در قالب آثار مکتوب ارائه شده است،‌ بیان کرد: واقعیت و حقیقت این است که آثار ادبی ما به معنی عام و داستان‌ها، داستان‌نویسی و ادبیات داستانی به معنی خاص، حتماً باید نسبت روشنی با اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های فرهنگی کشور که محصول خرد جمعی بزرگان نظام و چکیده ایده و اندیشه نمایندگان ملت در بخش‌های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سطوح عالی کشور است داشته باشد.

نسبت روشن اولویت نظام با آثار ادبی

نگارنده «سه‌راه سرگردون» ادامه داد: وقتی این نسبت روشن باشد،‌ اولویت‌ها فراموش و جابجا نمی‌شود. البته در این میان یک خلأ و کمبود جدی احساس می‌شود و آن اینکه تمرکز بیش از حد بر این دو نقطه،‌ موضوعات دیگر اساسی نظام را مورد غفلت قرار داده است. موضوعاتی که می‌تواند منفعت مردم، تقویت حرکت نظام، استحکام پایه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور را رقم بزند و اغلب مورد غفلت و کم‌توجهی جامعه اهل قلم قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین و اساسی‌ترین این موضوعات بحث عدالت است، افزود: عدالت از منظر من راهبرد اصلی نظام و آن چیزی است که ستون فقرات نظام و خدمت مردم و زمینه‌سازی برای سعادتمندی و به اوج صلاح و فلاح رسیدن آنها در آن محقق می‌شود.

رسولی اظهار کرد: اثری درباره مبارزه با فساد، پاکسازی نظام اداری و نقد نظام پولی و مالی کشور تولید نشده است. اینکه چقدر نویسنده‌های ما این همت را کرده‌اند که بدون حمایت سازمان‌های فرهنگی و نهادهای حکومتی در حوزه عدالت‌گستری ادبیات خلق کنند،‌ جای سوال است که متاسفانه باید گفت تقریباً هیچ اثری در این رابطه سراغ نداریم.

دفاع از مرزهای اعتقادی و جغرافیایی همیشه ارزشمند است

نویسنده زندگی‌نامه شهید ستاری در این باره که نقاط قوت پرداختن به چنین موضوعی چیست، ادامه داد: بحث ایثار و شهادت موضوع مهم، زنده، همه‌زمانی، همه‌مکانی و همگانی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا همان طور که بسیاری از افراد معتقد هستند از تاریخ دفاع مقدس گذشته است و نباید به این موضوعات دیگر پرداخته شود،‌ گفت: دفاع به معنی پاسداری از مرزهای ژئوپلتیک(جغرافیایی) و پاسداری از مرزهای اعتقادی تا زمانی که انسان زنده است وجود دارد. عمق استراتژیک ما ممکن است در مرزهای خاکی و سیاسی ما نبوده و در صدها کیلومتر آن طرف‌تر باشد.

رسولی عنوان کرد: این مرزها ممکن است در دل مومنان، متعهدان و انسان‌هایی که به مسائل اعتقادی، اسلام و قرآن ارادت و کشش الهی دارند باشد که باید از این مرزها دفاع کرد؛ دفاع همه‌زمانی و همه‌مکانی است.

وی تصریح کرد: شاخصه دفاع ما دفاع مقدس است که در فرایند زمانی هشت ساله افتخار بزرگی آفریده شد و به آن می‌بالیم و به عنوان گنج تمام نشدنی از آن استفاده می‌کنیم و مفهوم مقاومت در روزگار ما به صورت غلیظ و زنده وجود دارد و باید به آن پرداخته شود. در کنار این ارزش بزرگی که وجود دارد،‌ بستر و زیرمجموعه کلانی وجود دارد که در همه عرصه‌های جامعه باید دیده شود و آن، مفهوم عدالت است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...