دسته بندی مطالب

اساسنامه انجمن

 بسم الله الرحمن الرحیم

اساسنامه انجمن فرهنگی قلم ایران

   با التزام به رعایت مقررات موضوعۀ کشوری و ضوابط فرهنگی حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی ـ هنری و طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی شده در این اساسنامه، تشکلی از اهالی قلم کشور، ایجاد می‌شود.

فصل اول: کلیات، تعاریف، اهداف و موضوع فعالیت

ماده ۱- نام تشکل “انجمن قلم ایران” است؛ که از این پس، در این اساسنامه، به اختصار “انجمن” نامیده خواهد شد.

ماده ۲- نوع موسسه که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری و غیرسیاسی تاسیس شده، غیرانتفاعی است.

ماده ۳- سرمایۀ انجمن و تابعیت آن ایرانی است.

ماده ۴- انجمن تشکلی است فراگیر، که داستان‌نویسان، ‌شاعران، نمایشنامه‌نویسان، فیلمنامه‌نویسان، نظریه‌پردازان، منتقدان، محققان و مترجمان شاخه‌های متفاوت ادبی، هنری و علوم انسانی سراسر کشور را – اعم از کسانی که برای کودکان و نوجوانان یا بزرگسالان قلم می‌زنند – در برمی‌گیرد.

ماده ۵- انجمن تشکلی است مستقل، که به هیچ حزب، گروه و تشکیلات سیاسی و دینی دولتی و غیر دولتی – اعم از داخلی و خارجی – وابسته نیست؛ و پس از صدور مجوز تشکیل، و از تاریخ ثبت، رسمیت یافته، دارای شخصیت  حقوقی است.

    تبصره ۱: عضویت اعضای انجمن، در دیگر سازمان‌ها و تشکل‌های رسمی و قانونی، مانع از پذیرفته شدن آنان در انجمن نخواهد شد.

ماده ۶- مدت فعالیت انجمن، از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد بود که مجوز انجمن مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تایید مجوز مربوطه از سوی وزارتخانه مذکور باعث پایان مدت فعالیت انجمن خواهد شد. اداره ثبت شرکت‌ها پس از اخذ صورتجلسه انحلال مطابق ماده ۵۵ اساسنامه و اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به انحلال انجمن اقدام می‌نماید.

ماده ۷- مرکز انجمن در تهران، واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی – بالاتر از میدان اسدآبادی – بعد از خیابان ۴۴– شماره ۳۶۰- کدپستی ۱۴۳۶۷۷۳۸۸۳ (شماره‌‍های تماس: ۸۸۰۵۹۳۱۹ و ۸۸۰۴۸۹۱۵) است. اما در صورت تصویب مجمع عمومی، می‌تواند در سایر نقاط کشور، شعبه و نمایندگی دایر کند و طی مراحل و تشریفات قانونی با اطلاع و تأیید دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اقدام خواهد شد.

ماده ۸– تغییر نشانی انجمن، با تصویب هیأت امنا و اطلاع قبلی و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، بلامانع است.

 

فصل دوم: اهداف و فعالیتها

   ماده ۹- اهداف و موضوع فعالیت‌‍های انجمن به شرح ذیل است:

   الف. مجتمع ساختن اهالی قلم، به قصد ایجاد الفت و همدلی بیشتر بین آنان.

   ب. کمک به ایجاد زمینۀ مناسب برای احراز نقش فعال‌تر اهالی قلم و مترجمان در جامعه، و حضور مثبت‌تر آنان در روند تحولات تاریخی و اجتماعی کشور.

   ج. دفاع از آزادی بیان و اندیشه در آفرینش، تولید و انتشار آثار ادبی و فکری، در محدودۀ اسلام و قانون اساسی.

   د. کوشش در راه اشاعۀ هرچه بهتر و بیشتر ارزش‌‍های والای الهی و انسانی در آثار قلمی.

   ه. تلاش برای گسترش و رونق‌‍بخشی به فرهنگ مطالعه در جامعه، اعتلا و غنای هرچه بیشتر آثار ادبی و تحقیقی، و توان‌افزایی اهل قلم، از طریق برگزاری یادواره‌ها، جشنواره‌ها، سمینارها، گردهمایی‌ها، مسابقه‌ها، تبادل تجارب و نظریات اعضا، برقراری ارتباط با مراکز هنری و فرهنگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگی– هنری، در زمینه‌های قصه‌گویی، تاریخ ادبیات، داستان‌نویسی، پژوهش و نقد ادبی، ویراستاری، شعر، نویسندگی، مترجمی، تاریخ شفاهی و روایت تاریخی، و انتشار جزوه‌ها و کتابهای آموزشی و محصولات صوتی – تصویری چند رسانه‌ای، با اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

   و. اقدام به معرفی چهرۀ راستین ادبیات و هنر و فرآورده‌های فکری اصیل کشور به جامعه هنری و فرهنگی جهان؛ از طریق فراهم آوردن مقدمات لازم برای ترجمۀ این آثار به زبان‌‍های دیگر، شرکت در سمینارها و مجامع تخصصی، انجام سخنرانی‌ها و انتشار مقاله‌های تحقیقی در زمینه‌های مذکور.

   ز. دفاع از حقوق مادی و معنوی اهل قلم، و تلاش برای رفع نارسایی‌ها و موانع احتمالی موجود در راه انتشار آثار آنان.

   ح. کمک به حل اختلاف‌‍های پیش آمده در تفسیر محتوایی آثار قلمی یا مسائل حقوقی پیش آمده در ارتباط با این آثار، میان پدیدآورندگان آنها و ناشران یا مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی.

   ط. تلاش جهت گسترش‌دادن و رونق‌‍بخشی به فرهنگ مطالعه در جامعه؛ از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی، یادواره‌ها، جشنواره‌ها و مسابقه‌ها. 

   ی. ارائۀ خدمات فکری و مشاوره‌ای به مؤسسات و سازمان‌‍های فرهنگی- هنری ذیربط، در جهت تدوین و تصویب قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های لازم و مفید برای اهالی قلم و فرآورده‌های ذوقی و اندیشه‌ای آنان.

   تبصره ۱: کلیه فعالیت‌های انجمن برای داخل یا خارج از کشور می‌تواند به صورت حضوری یا مجازی انجام شود.

ماده ۱۰- به منظور نیل به اهداف و تحقق موضوع فعالیت‌‍های فرهنگی– هنری پیش بینی شده در اساسنامه، انجمن می‌تواند با رعایت مقررات مربوطه، به “عملیات” زیر مبادرت نماید:

   الف. تهیه و تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزارها و تلاش به منظور تحقق برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن.

   ب. سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی، به منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‌های انجمن.

   ج. انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدودۀ اهداف و موضوع اساسنامه.

   د. تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانک‌‍ها و مؤسسات اعتباری، و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

   ح. سایر فعالیت‌ها و برنامه‌های پیشنهادی تصویب شده توسط مجمع عمومی و هیأت مدیره، به منظور پیشبرد امور انجمن.

   ماده ۱۱- هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن، با وظایف و اختیارات برخی از سازمان‌‍ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه‌ها تلاقی داشته، نیازمند کسب مجوز باشد، قبل از انجام و اجرای آن، نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شدۀ ذیربط اقدام خواهد شد.

تبصره: انجمن پس از اخذ مجوز فعالیت‌های خاص مصوب از مراجع ذیربط و رعایت ضوابط هیأت رسیدگی مجاز به انجام فعالیت‌های مزبور می‌باشد.

 

   فصل سوم: شرایط و مقررات عضویت

   ماده ۱۲- اعضای انجمن به چهار گروه تقسیم می‌شوند. این گروه‌ها عبارتند از: اعضای عادی، اعضای وابسته، اعضای پیوسته، اعضای افتخاری.

   الف. اعضای افتخاری:  شامل اهالی فرهنگ و قلم ایرانی و غیر ایرانی است که توسط هیأت مدیره برای عضویت افتخاری پیشنهاد و به تائید هیأت امنا می‌رسند.

   ب. اعضای عادی: شرایط عضویت عادی در انجمن به شرح ذیل است: 

   – داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

   – پذیرفتن قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به آن.

   – متدیّن به یکی از ادیان رسمی کشور.

   – نداشتن پیشینۀ خدمت مؤثر در جهت تحقق اهداف فرهنگی گروه‌ها، احزاب و جریان‌های معاند و ضد انقلاب یا همراهی با تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران.

   – نداشتن اشتهار به فساد اخلاق و اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان.

   –داشتن حداقل یک کتاب قابل قبول در رشته‌های شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه، نقد ادبی، تحقیق و ترجمه، یا یک فیلمنامه مستقل با ارزش، که تبدیل به فیلم سینمایی سی و پنج یا هفتاد میلی‌متری (یا دیجیتال- مشابه) یا مجموعه سیزده قسمتی تلویزیونی شده باشد.

   –پذیرش اساسنامۀ انجمن و تلاش در جهت تحقق مفاد آن.

   –پرداخت ورودیه و حق عضویت مقرر شده.

   – پر کردن و امضای فرم مخصوص درخواست عضویت.

   –نداشتن تابعیت یا اقامت دائم کشورهای بیگانه.

   تبصره۱: افرادی که شرایط عضویت خود در انجمن را از دست بدهند، مستعفی محسوب می‌شوند؛ اما ملزم به انجام تعهدات قبلی خود نسبت به انجمن هستند. مرجع تشخیص این امر، هیأت‌امنای انجمن است.

   تبصره ۲: تشخیص قابل قبول بودن آثار مطروحه در بند “و”، در چارچوب تعاریف و معیارهایی است که طبق آیین‌نامه داخلی، توسط هیأت  امنا، مشخص و اعمال خواهد شد.

   تبصره ۳: در مورد آثار ترجمه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان، معیار، یک کتاب ترجمه‌ای با حجم حداقل شصت صفحه متن است. در مورد کتاب‌‍های ترجمه‌ای مصوّر ویژۀ کودکان و نوجوانان، تعداد این کتاب‌‍ها نباید کمتر از چهار مجلد باشد.

   تبصره ۴: استنکاف هر یک از اعضا از پرداخت حق عضویت طی سه سال، غیبت بدون عذر موجه در مجامع عمومی در صورت معرفی نکردن وکیل از طرف خود برای این کارطی سه سال، در چارچوب تعیین شده در اساسنامه، به منزله استعفای وی خواهد بود. تعیین موجه یا غیر موجه بودن موارد فوق، در حوزه اختیارات هیأت امنا است.

   تبصره ۵: بررسی درخواست عضویت مجدد اعضای مستعفی در هیأت امنا، مشروط به گذشت حداقل سه سال تمام از زمان خروج این افراد از عضویت انجمن است.

   تبصره۶: در صورت لغو عضویت هر یک از اعضای انجمن، بررسی درخواست عضویت مجدد او، منوط به گذشت حداقل پنج سال تمام از زمان لغو عضویت وی است.

   تبصره ۷: مستعفیان از عضویت در انجمن و افراد لغو عضویت شده، در صورت درخواست عضویت مجدد یا احراز شرایط لازم برای عضویت، باید کلیه بدهی‌های مالی قبلی خود را، براساس آنچه هیأت امنا تعیین می‌کند، تصفیه کنند.

   تبصره ۸: هر فرد پس از دوبار استعفا یا لغو عضویت، برای بار سوم نمی‌تواند به عضویت انجمن پذیرفته شوند.

   ج) اعضای پیوسته: هیأت امنا می‌تواند از بین اعضای عادی انجمن، افرادی را که واجد شرایط ذیل باشند، به عضویت پیوسته انجمن درآورد:

– حدّاقل سی و پنج سال سن.

– حدّاقل هشت سال سابقه عضویت در انجمن.                                                                                  

– دارا بودن گواهینامۀ درجه یک یا درجه دوی هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور، یا معادل آن به تشخیص هیأت امناء یا داشتن حداقل رتبه دانشیاری دانشگاه.

   د) اعضای وابسته: هیأت امنا می‌تواند از بین متقاضیان عضویت (به استثنای مشمولان بندهای ۶ و ۸)، کسانی را که واجد صلاحیت‌های عمومی عضویت هستند اما صلاحیت تخصصی آنان احراز نشده است، به عنوان “عضو وابسته” انتخاب کند.

   ماده ۱۳: متقاضیانی که نسبت به پذیرفته نشدن خود در انجمن معترض‌اند، باید اعتراض خود را به صورت کتبی به هیأت امنا ارائه کنند؛ تا در اولین جلسه برگزار شده پس از انجام اعتراض، مطرح، و راجع به آن تصمیم‌گیری شود.

   ماده ۱۴– کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه باید در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری،  سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و  سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام پذیرد.

ماده ۱۵- هرگونه تغییر در موضوع و اهداف مؤسسه، باید قبل از ثبت تغییرات، به اطلاع و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی رسیده باشد.

 

   فصل چهارم: ارکان

   ماده ۱۶- انجمن دارای ارکان ذیل است:

۱٫ هیأت مؤسس

۲٫ هیأت امنا.

۳٫ مدیر مسئول.

۴٫ مجمع عمومی.

۵٫ هیأت مدیره .

۶٫ مدیر عامل.

۷٫ حسابرس یا بازرس

ماده ۱۷- وظایف و اختیارات هیأت مؤسس به شرح ذیل است:

الف. تدوین و تصویب اساسنامه انجمن.

ب. برگزاری اولین مجمع عمومی انجمن برای انتخاب نخستین هیأت مدیره انجمن.

ج. پیگیری مراحل قانونی و اداری اخذ مجوز و ثبت قانونی انجمن.

تبصره ۱٫ مسئولیت هیأت مؤسس پس از انجام وظایف فوق‌الذکر به اتمام می‌رسد و از آن پس، تمام امور انجمن به هیأت امنا تفویض می‌گردد.

تبصره ۲٫ حداقل سه نفر از اعضای هیأت مؤسس بایستی عضو هیأت امنا باشند.

ماده ۱۸- وظایف و اختیارات هیأت  امنا به شرح ذیل است:

الف. تدوین،  تصویب و اصلاح  اساسنامه انجمن.

ب. انتخاب مدیر مسئول.

ج. پیگیری ثبت اصلاحات احتمالی بعدی اساسنامه انجمن و پیگیری ثبت این اصلاحات در مراجع قانونی ذیربط.

د. پذیرش یا رد درخواست متقاضیان عضویت در انجمن و لغو عضویت اعضای قبلی انجمن، با رعایت ضوابط مندرج در اساسنامه.

    ه. افتتاح حساب بانکی ثابت برای انجمن به نام “هیأت امنای انجمن”.

    و. خرید و فروش اموال غیرمنقول انجمن.

    ز.  بررسی صلاحیت افراد داوطلب مدیرعاملی و عضویت در هیأت مدیره و تأیید یا رد صلاحیت آنان.

ح. برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و نظارت بر مجامع عمومی عادی انجمن.

ط. رسیدگی و صدور حکم در بارۀ پیشنهاد هیأت مدیره در مورد خرید و فروش یا مبادله اموال غیرمنقول انجمن.

ی. مشارکت در هیأت تصفیه، پس از تصویب انحلال انجمن.

ک. انتخاب حسابرس یا بازرس به منظور بررسی فرآیندهای مالی انجمن و تهیه گزارشات مالی، زیر نظر مدیر مسئول انجمن.

    ل. رسیدگی به گزارشات مالی حسابرس یا بازرس و تصویب نحوه برخورد با تخلفات و تقصیرات احتمالی.

ماده ۱۹- عدۀ اعضای هیأت امناء هفت نفر است که توسط هیأت مؤسس انتخاب می‌شوند. در صورت فوت، استعفا، از دست دادن شرایط عضویت یا فقدان هر یک از اعضای هیأت  امنا، سایر اعضای هیأت امنا موظف‌اند حداکثر ظرف مدت دو ماه، شخصی دیگر را به جای او انتخاب، و پس از اعلام به ادارۀ ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اخذ تأیید آن اداره، جانشین وی کنند

ماده ۲۰- جلسات عادی هیأت  امنا، هر سه ماه یک بار  تشکیل می‌شود و با حضور اکثریت اعضا، رسمیت می‌یابد؛ و مصوبه‌های آن در چهارچوب اختیاراتش در اساسنامه، با اکثریت آراء حاضران معتبر است.

تبصره ۱: هیات امنا یک رئیس و یک منشی دارد که هر چهار سال یک بار توسط اعضای هیأت  امنا انتخاب می‌شوند. مسئولیت دعوت و تشکیل جلسات هیأت  امنا، تنظیم دستور جلسه و اطلاع رسانی به اعضای هیات امنا، به عهدۀ رئیس هیأت  امنا می‌باشد.

تبصره۲: صورت‌‍جلسات و تصمیمات هیأت امنا باید توسط منشی ثبت و به امضای اعضای رسمی حاضر در جلسه برسد.

تبصره ۳: در صورتی که یک سوم اعضای هیأت امنا تقاضای تشکیل جلسه فوق‌‍العاده داشته باشند، رئیس هیأت  امنا موظف است حداکثر ظرف یک ماه از دریافت تقاضای کتبی این اعضا، جلسه فوق‌‍العاده هیأت امنا را تشکیل دهد.

    ماده ۲۱- مدیر مسئول انجمن، رئیس هیأت امنا است؛ که توسط اکثریت اعضای هیأت امنا، برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود؛ و پس از انقضای مدت مذکور، انتخاب مجدد او بلامانع است.

    ماده ۲۲- وظایف و اختیارات مدیر مسئول به شرح ذیل است:

    الف. دعوت از اعضای هیأت امنا برای تشکیل جلسه‌های منظم یا فوق العاده، اداره این جلسات و ابلاغ مصوبات جلسات مذکور به مسئولان اجرایی انجمن.

ب. دعوت از هیات امنا و اعضای پیوسته‌‍ای که برای شرکت در مجمع عمومی انتخاب شده‌‍اند، برای تشکیل جلسات عادی و فوق العاده مجمع عمومی.

ج. مراقبت بر حسن اجرای امور در انجمن و دادن تذکرات لازم به هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن، عنداللزوم.

    د.  شرکت با حق اظهار نظر، در جلسات هیأت مدیره، عنداللزوم.

    ه. نظارت بر کار حسابرس یا بازرس منصوب از سوی هیأت امنا.

 

    و. نمایندگی انجمن در مراودات با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پاسخگویی به مسائل مطروحه دربارۀ انجام از سوی وزارت مذکور

    ز. انجام سایر وظایفی که به موجب اساسنامه یا مصوبه هیأت امنا به او واگذار می‌شود

    ماده ۲۳- مجمع عمومی بالاترین رکن تصمیم گیری در انجمن است و  متشکل از اعضای هیأت امنا و اعضای پیوسته‌ای است که توسط هیأت امنا برای عضویت در مجمع عمومی انتخاب شده‌‍اند؛ و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل است:

    الف. شنیدن گزارش‌‍های هیأت مدیره و حسابرس، و اظهار نظر در مورد آنها.

    ب. بررسی و تصویب ترازنامه مالی انجمن.

    ج. انتخاب اعضای هیأت مدیره و حسابرس یا بازرس.

    د. شور و اخذ تصمیم در مورد کلیۀ مسائلی که در حوزه اختیارات مجمع عمومی بوده و در دستور کار جلسه مجمع عمومی قرار گرفته است.

    ه. عزل انفرادی یا جمعی هیأت مدیره و حسابرس یا بازرس، زودتر از موعد مقرر.

    تبصره ۱: پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای مجمع عمومی برای طرح در جلسه مجمع عمومی، باید لااقل پانزده روز قبل از برگزاری مجمع مذکور، به صورت کتبی، به هیأت مدیره تحویل داده شده باشد.

    تبصره ۲: برای تصمیم‌گیری در مورد بند “ه”، حضور دو سوم اعضای مجمع ضروری است؛ و تصمیم‌های متخذه نیز با دو سوم آراء موافق حاضران، معتبر خواهد بود.

   تبصره ۳: پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضای مجمع برای طرح در مجمع عمومی، با تصویب نصف به اضافه یک حاضران در مجمع، قابل طرح و بررسی خواهد بود.

   ماده ۲۴- ترکیب اعضای نخستین هیأت مدیرۀ منتخب هیأت امنا و وظایف و اختیارات آن، دقیقا مانند ترکیب و وظایف و اختیارات هیأت مدیرۀ منتخب مجمع عمومی (مذکور در ماده ۳۳) خواهد بود.

   ماده ۲۵- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار، با دعوت قبلی هیأت مدیره، در مهرماه تشکیل می‌شود؛ اما در صورتی که ضرورت ایجاب کند، هر زمان که لازم باشد، می‌تواند به طور فوق‌العاده، تشکیل شود.

   تبصره ۱: جلسات مجمع عمومی، جز در موارد خاص پیش‌بینی شده، با حضور نصف به اضافه یک نفر از کل اعضای مجمع عمومی، رسمیت می‌یابد.

   تبصره ۲: در صورتی که حد نصاب مذکور در تبصرۀ ۱ حاصل نشود، دومین مجمع عمومی، در همان سال، حداکثر به فاصله پانزده روز بعد، با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت می‌یابد.

   ماده ۲۶- خبر برگزاری مجمع عمومی، همراه با قید زمان و مکان و دستور جلسه و امضای رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره، باید دست کم پانزده روز قبل از برگزاری مجمع، به وسیله پست الکترونیک، برای اعضای هیات امنا و اعضای پیوستۀ منتخب هیأت امنا برای مجمع عمومی، ارسال شود، و از همان تاریخ نیز در کانال رسمی انجمن در فضای مجازی، درج شود.

   ماده ۲۷- در صورت خودداری هیأت مدیره از دعوت اعضا برای برگزاری مجمع عمومی، وظیفۀ انجام این دعوت، به عهدۀ مدیرمسئول  انجمن خواهد بود.

   ماده ۲۸- در شرایط ضروری، هیأت مدیره یا مدیر مسئول، می‌توانند مجمع عمومی را زودتر از موعد مقرر برگزار کنند.

   ماده ۲۹- رأی‌گیری در مجمع‌های عمومی علنی است؛ مگر در مواردی که در اساسنامه  به گونه‌ای دیگر پیش‌بینی شده، یا قبل از رأی‌گیری، در مجمع عمومی دربارۀ آنها تصمیم دیگری اتخاذ شود.

   ماده ۳۰- انتخاب اعضای هیأت مدیره و حسابرس یا بازرس، باید با رأی مخفی و کتبی صورت گیرد.

   ماده ۳۱- مجمع عمومی نمایندۀ کلیه اعضاست و تصمیم‌هایش در حوزۀ اختیارات تعیین شده برای آن در اساسنامه، در مورد همه اعضا – اعم از حاضر و غایب – لازم الاجراست.

   ماده ۳۲- ترتیب تشکیل و ادارۀ جلسات مجمع عمومی به شرح ذیل است:

   الف. مجمع عمومی به وسیلۀ یک هیأت رئیسه، مرکب از یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی، با انتخاب مستقیم اعضای مجمع عمومی در همان جلسه، اداره خواهد شد.

   ب. گفتگوهای مجمع عمومی باید به طور کامل ضبط شود، و از مذاکرات و تصمیم‌ها، توسط منشی، صورت جلسه‌ای تنظیم، و به امضای هیأت رئیسه برسد.

   تبصره ۱: انتخاب اعضای هیأت رئیسه نخستین مجمع عمومی، به عهدۀ اعضای هیات امنا خواهد بود.

   تبصره ۲: در مجمع‌های عمومی که به قصد انتخاب اعضای هیأت مدیره برگزار می‌شود، اعضای هیأت رئیسه مجمع، نباید نامزد انتخابات آن دوره باشند.

   ماده ۳۳- چنانچه در یک مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوع‌های مطروحه در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیأت رئیسۀ مجمع، با تصویب اعضای حاضر در مجمع، می‌تواند اعلام تنفس کند، و تاریخ جلسه بعد را، که حداکثر از سه هفتۀ دیگر بیشتر نباشد، تعیین و اعلام کند.

   تبصره ۱: برای برگزاری جلسۀ بعد، نیاز به دعوت رسمی جداگانه از اعضا نیست.

   ماده ۳۴- هیأت مدیره، متشکل از پنج نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل است؛ که توسط مجمع عمومی، برای ادارۀ امور انجمن به مدت سه سال انتخاب می‌‍شود.

   تبصره ۱: انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره برای ادوار بعد، بلامانع است.

   تبصره ۲: در صورت فوت، استعفا یا از بین رفتن صلاحیت هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره، یک عضو علی‌البدل، بر اساس آراء کسب کردۀ بیشتر در مجمع عمومی، جانشین وی خواهند شد.

   تبصره ۳: چنانچه – به هر دلیل – عدۀ افراد حذف شده از هیأت مدیره به حدی برسد که با وجود قرار گرفتن اعضای علی‌البدل به جای آنان، عدۀ افراد هیأت مدیره از پنج نفر کمتر شود، مدیر مسئول موظف‌ است حداکثر ظرف مدت سی روز، برای انتخاب کسری اعضا، به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کند. 

   ماده ۳۵- اعضای هیأت مدیره باید در اولین جلسه خود، که حداکثر ظرف ده روز پس از انتخابشان برگزار می‌شود، از بین خود، یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان منشی جلسات انتخاب کنند.

   ماده ۳۶- جلسات هیأت مدیره، حداقل ماهی یک بار، به دعوت رئیس و در غیاب وی، نایب رئیس هیات مدیره برگزار می‌شود، و با حضور سه نفر از اعضای اصلی هیات مدیره رسمیت می‌یابد؛ و تصمیم‌های آن با حداقل سه رأی موافق معتبر است.

   تبصره ۱٫ در موارد ضروری، جلسۀ فوق‌العادۀ هیأت مدیره، به دعوت مدیرعامل و با حضور او (بدون داشتن حق رأی) برگزار می‌شود.

   تبصره ۲: ضمن رعایت مفاد اصل ماده ۳۶، جلسات هیأت مدیره فقط با حضور رئیس یا نائب رئیس رسمیت می‌یابد.

   تبصره ۳:  اعضای علی‌البدل بدون حق رای، می‌توانند در جلسات هیأت مدیره شرکت کنند.

   تبصره ۴: در صورت تصویب سایر اعضای هیأت مدیره، سه جلسۀ متوالی یا پنج جلسۀ متناوب غیبت غیرموجه هر یک از اعضای هیأت مدیره، می‌تواند به منزلۀ استعفای آن فرد تلقی ‌شود. در این صورت، عضو علی‌البدلی که صاحب آراء بیشتری از مجمع عمومی است، جایگزین فرد محذوف خواهد شد.

   تبصره ۵: تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت‌‍های هر یک از اعضای هیأت مدیره، به عهدۀ سایر اعضای آن است.

   ماده ۳۷- هیأت امنا موظف است حسابی ثابت به نام “هیأت امنای انجمن” با امضاء مشترک مدیر مسئول و یکی دیگر از اعضای هیأت امنا -به انتخاب اعضای هیأت امنا- در یکی از بانک‌ها افتتاح نماید و سی درصد از وجوه نقدی انجمن را به این حساب واریز کند.

   ماده ۳۸- اولین هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از انتخاب، حسابی به نام “انجمن” با امضای مشترک رئیس یا نایب رئیس و مدیرعامل، در یکی از بانک‌ها و هفتاد درصد باقی مانده وجوه متعلق به انجمن را به آن حساب واریز کند.

   تبصره۱: در صورت تغییر اسامی صاحبان امضای مالی،  هیأت مدیره موظف است حداکثر یک ماه پس از انتشار اسامی جدید در روزنامه رسمی،  نسبت به تغییر اسامی در حساب بانکی موضوع ماده ۳۸ اقدام نماید.

    تبصره۲: رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل، موظفند در پایان هر سال مالی،  نسبت به انتقال بخشی از وجوه موجود به حساب ثابت هیأت امنای انجمن اقدام نمایند. به‌گونه‌ای که موجودی حساب مذکور، معادل ۳۰ درصد کل موجودی انجمن شود.

    تبصره۳: به منظور جلوگیری از متوقف شدن کارها، دو هفته پیش از اتمام دوره هیأت مدیره، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل، موظفند نود درصد از وجوه نقدی انجمن را، از حساب هیأت مدیره، به حساب هیأت امنا، انتقال دهند.

    تبصره۴: حداکثر دو هفته پس از جابه‌‍جایی رسمی اسامی صاحبان امضای هیأت مدیره جدید،  مدیر مسئول و دیگر صاحب امضای حساب ثابت، موظفند نسبت به عودت وجه مذکور در تبصرۀ۳ همین ماده به حساب انجمن اقدام نمایند.

   ماده ۳۹- رئیس یا نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل، مشترکا، صاحبان امضای مجاز اسناد رسمی و مدارک مالی (به استثنای اموال غیرمنقول) و کلا مسئولان اداری و مالی انجمن هستند.

   تبصره۱: کلیه مکاتبه‌‍های اداری و اوراق عادی، با امضای رئیس هیأت مدیره یا مدیرعامل، مهمور به مهر رسمی انجمن، معتبر خواهد بود.

  

ماده ۴۰- حسابرس یا بازرس انجمن متشکل یک عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل است که توسط مجمع عمومی برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند و وظایف و اختیارات آنان به شرح ذیل است:

الف. انجام وظایف محوله از سوی مجمع عمومی.

ب. نظارت بر دفاتر، اوراق و اسناد مالی انجمن.

ج. تهیه گزارش عملکرد سالانۀ خود و ارائه آن به هیأت امنا و هیأت مدیره.

تبصره: حسابرس یا بازرس باید عین شرایط لازم برای اعضای مدیره جهت عضویت در هیأت مدیره را داشته باشد.

ماده ۴۱- حسابرس یا بازرس می‌تواند هر زمان که مقتضی بداند اسناد، مدارک و دفاتر مالی انجمن را مورد بررسی قرار دهد. هیأت مدیره موظف است تسهیلات و امکانات لازم را برای انجام وظیفه حسابرس یا بازرس فراهم کند.

ماده ۴۲- سال مالی انجمن از ابتدای آبان ماه هر سال،  تا انتهای مهرماه سال بعد است؛  مگر در سال اول؛ که از ابتدای تشکیل انجمن آغاز و به پایان همان سال ختم می‌شود.

    ماده ۴۳- هیأت مدیره موظف است حداقل یک ماه قبل از پایان دوره هیأت مدیره، مجمع عمومی را برای انتخاب اعضای هیأت مدیره دورۀ بعد برگزار کند.

    ماده ۴۴- در صورتی که حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر دوره، به هر علت، انتخابات اعضای هیأت مدیره جدید برگزار نشود، مدیر مسئول موظف است نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام کند.

    تبصره۱: نحوه و مراحل دعوت مدیر مسئول از اعضای مجمع دقیقاً مانند نحوه و مراحل دعوت هیأت مدیره از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی خواهد بود.

   ماده ۴۵- صورت‌‍جلسات و تصمیمات هیأت مدیره باید ثبت شود و به امضای اعضای رسمی حاضر در جلسه برسد.

   ماده ۴۶- برای انجام بهتر امور، مدیرعامل می‌تواند با استفاده از دیگر اعضای انجمن – به تأیید هیأت مدیره- کمیته‌هایی ویژه‌ تشکیل دهد.

   تبصره ۱: سرپرستان کمیته‌های مذکور، با انتخاب هیأت مدیره، از میان اعضای پیوسته یا عادی منصوب می‌شوند.

   ماده ۴۷- وظایف و اختیارات هیأت مدیره به شرح ذیل است:

   الف. اجرای مصوبه‌های مجمع عمومی و هیأت امنا؛ در چارچوب اختیارات آن در اساسنامه.

   ب. انجام فعالیت‌‍های مجاز در چارچوب اساسنامه و اهداف انجمن.

   ج. مشارکت در گشودن حساب بانکی پیش‌‍بینی شده در اساسنامه و بستن آن، به اتفاق مدیرعامل.

   د. خرید و فروش اموال منقول.

   ه. تشکیل جلسات منظم ماهانه.

   و. تشکیل کمیته‌هایی برای برنامه‌‍ریزی و پیگیری انجام وظایف محوله؛ حسب ضرورت.

   ز. انتخاب، استخدام، عزل و نصب مدیرعامل، پس از تأیید وی توسط هیأت امنا.

   ح. تعیین و وصول ورودیه و حق عضویت اعضا.

   ط. تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی، در چارچوب اساسنامه.

   ی. تهیه گزارش‌‍های سالانه، و ارائۀ آن به مجمع عمومی.

   ک. تصویب ترازنامه و  بودجه سال مالیِ آتیِ پیشنهادیِ مدیرعامل، برای ارائه به مجمع عمومی.

   ل. تعیین و تصویب حقوق مدیرعامل و کارکنان و دیگر حق الزحمه‌ها.

   م. رسیدگی اولیه به شکایات اعضای انجمن از عملکرد هیأت مدیره و مدیرعامل.

   ن. انجام کلیه امور اجرایی انجمن و سایر وظایفی که اساسنامه به عهدۀ هیأت مدیره گذاشته است.

   ماده ۴۸- اختیارات و وظایف رئیس هیأت مدیره به شرح ذیل است:

   الف. دعوت از اعضای هیأت مدیره، برای تشکیل جلسه‌های منظم یا فوق‌العاده.

   ب. ادارۀ جلسه‌های هیأت مدیره.

   ج. ابلاغ تصمیم‌های مجمع عمومی، هیأت امنا و هیأت مدیره به مدیرعامل و سایر مسئولان ذیربط انجمن، برای اجرا.

   د. افتتاح حساب انجمن با امضای رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل.

   ه. فراهم ساختن تسهیلات و امکانات لازم برای انجام وظایف مدیرمسئول، بازرس ویژه و حسابرس.

   و. نظارت بر حسن انجام وظیفه مدیرعامل و امور اجرایی انجمن .

   ز. انجام سایر وظایفی که به موجب اساسنامه، بر عهدۀ رئیس هیأت مدیره گذاشته شده است.

   تبصره: رئیس هیأت مدیره، سخنگوی انجمن نیز می‌باشد. اما در صورت لزوم، می‌‎تواند مسئولیت سخنگویی را به صورت موقت یا طولانی‌‍مدت، به نایب رئیس هیات مدیره، تفویض کند.

   ماده ۴۹- مدیر عامل، مدیر ارشد اجرایی انجمن است؛ که وظایف تعیین شده برای خود را، زیر نظر رئیس و در غیاب وی نایب رئیس هیأت مدیره انجام می‌دهد؛ و وظایف و اختیارات ذیل را دارا می‌‍باشد:

   الف. حفظ اموال و اسناد انجمن.

   ب. مباشرت یا نظارت در تنظیم دفاتر قانونی انجمن.

   ج. ثبت و نگاهداری حساب‌های انجمن و رسیدگی به آنها.

   د. تهیۀ وسایل لازم و ایجاد امکانات مورد لزوم، برای گردش عادی کار انجمن.

   ه. تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان، و تسلیم به موقع آن به هیأت مدیره.

   و. استخدام کارمندان و متخصصان مورد لزوم انجمن، نظارت بر کار آنها، تشویق و مؤاخذه و در صورت ضرورت اقدام به قطع همکاری با آنان، طبق مقررات قانونی و مصوبات و سیاست‌های هیأت مدیرۀ انجمن.

    ز.  نظارت و مراقبت بر حسن اجرای امور و انجام وظایف کارمندان و متخصصان مستخدم انجمن و تشویق و توبیخ ایشان در صورت ضرورت.

   ح.  نظارت در هزینه‌ها، با رعایت صلاح و غبطۀ انجمن.

   ط.  انجام امور تجاری و خرید و فروش در حدود موضوع کار انجمن، طبق آئین نامه معاملات انجمن و مصوبات و سیاست‌های هیأت مدیرۀ انجمن.

     ی. طرح و اقامۀ دعاوی مربوط به انجمن در مجامع قضائی، و جوابگویی و دفاع از دعاوی علیه انجمن بالمباشره، یا به وسیلۀ نماینده یا وکیل.

   ک. نظارت بر حسن اجرای قراردادهای منعقد شده بین انجمن و اشخاص حقیقی و حقوقی.

   ل. اجرای صحیح مصوبات هیأت مدیره و سیاست‌های ابلاغی هیأت امنا.

   م. رعایت مفاد اساسنامه، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و آئین‌‍نامه‌های داخلی انجمن و تصمیمات هیأت مدیره و سیاست‌های تعیین شده توسط هیأت امنا و مجامع عمومی.

   ن. فراهم ساختن تسهیلات و امکانات لازم برای انجام وظایف مدیر مسئول و حسابرس.

   ص. پیش‌بینی بودجۀ سال آتی مالی و تسلیم آن به هیأت مدیره، برای بررسی و تصویب.

   ع. ارائه طرح‎‌ها و پیشنهادهای فرهنگی و هنری که بتواند منجر به افزایش نقش و تأثیرگذاری انجمن در عرصه‌های فوق‌الذکر، در سطح ملی و بین‌المللی شود.

   تبصره ۱٫ در صورت لزوم، مدیرعامل می‌تواند هیات مدیره را برای تشکیل جلسه فوق‌العاده دعوت نماید.

   تبصره ۲٫ مدیرعامل می‌تواند در جلسات هیأت مدیره بدون، حق رأی، شرکت کند.

   ماده ۵۰- شرایط اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل به شرح ذیل است:

   الف. دارا بودن عضویت پیوسته در انجمن.

   ب. داشتن حداقل سی و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام.

   ج. دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه.

   د. داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا مدرک معادل آن.

   و. داشتن حسن شهرت اجتماعی و حرفه‌ای.

   تبصره: مرجع تشخیص وجود شرایط مذکور در مدیر عامل، هیأت امنای انجمن است.

 

   فصل پنجم: منابع مالی

   ماده ۵۱- منابع مالی انجمن عبارت‌اند از:

   الف. ورودیه و حق عضویت اعضا.

   ب. درآمدهای حاصله از انجام کلیه فعالیت‌‍های در چارچوب اساسنامه، با تصویب هیأت مدیره.

   ج. درآمدهای حاصله از مشارکت در طرح‌‍ها و فعالیت‌‍های مراکز و موسسه‌های دولتی و غیردولتی، در چارچوب اساسنامه انجمن، با تصویب هیأت مدیره.

   د. مشارکت و سرمایه‌گذاری در فعالیت‌‍های مشروع و قانونی اقتصادی، در چارچوب اساسنامه.

   ه. هرگونه کمک مالی مشروع و قانونی افراد یا سازمان‌‍های دولتی و غیردولتی، که مغایر با اصول و اهداف انجمن نباشد.

   تبصره ۱: هرگونه کمک، ورودیه، حق عضویت و درآمدهای حاصله از فعالیت‌‍های انجمن، باید به حساب بانکی انجمن واریز و در سرفصلی مستقل در ترازنامه مالی سالانه انجمن لحاظ شود.

    ماده ۵۲- اموال و درآمدهای انجمن، فقط باید در جهت تحقق اهداف انجمن صرف شود؛ و غیرقابل تقسیم بین هیأت امنا، هیأت مدیره، اعضا، مدیرعامل و کارکنان، و غیرقابل تخصیص به اشخاص یا مؤسسات و مراکز خارج از انجمن می‌باشد.

   تبصره۱: حقوق، مزایا، پاداش و حق‌‍الزحمه کارکنان و مدیرعامل، حق الجلسه هیأت مدیره و اعضای کمیته‌ها و سایر  حق الزحمه‌‌های مورد تأیید هیأت مدیره، همچنین مبالغ قانونی، که به منظور اهدا به اعضا به حساب انجمن واریز می‌شود، از شمول این ماده خارج است.

 

   فصل ششم: انحلال

   ماده ۵۳- انجمن در موارد ذیل، منحل می‌شود:

   الف. رأی هیأت امنا، در چارچوب اساسنامه انجمن.

   ب. رأی صادره از مجامع قضایی.

   ماده ۵۴-  فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از هیأت امنا یا هیأت مدیره یا سایر اعضای انجمن، موجب انحلال انجمن نخواهد شد. در چنین مواردی، تا معرفی عضو یا اعضای جدید توسط مرجع مربوطه در انجمن و تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، عضو یا اعضای جانشین یا سایر اعضا، وظیفۀ فرد محذوف را انجام خواهند داد.

   ماده ۵۵- انحلال انجمن با رأی موافق تمامی اعضای هیأت امنا امکان‌‍پذیر خواهد بود. در صورتی که در جلسۀ اول، حضور تمامی اعضای هیات امنا حاصل نگردد، دومین جلسه باید به فاصله پانزده روز، با حضور حداقل دوسوم کل اعضای هیأت امنا تشکیل شود. در جلسه دوم، هر مصوبه، در صورت کسب رأی دو سوم اعضای هیات امنای حاضر – به شرط اینکه این تعداد رای، کمتر از نصف به اضافه یک عددِ کلِ اعضای هیأت امنا نباشد- ملاک و معتبر خواهد بود. همزمان با انحلال، به انتخاب هیأت امنا، از بین خود ایشان، یک نفر به عنوان مدیر تصفیه‌ تعیین خواهد شد. مدیر تصفیه موظف است به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌هایی انجمن رسیدگی،نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌های انجمن اقدام، و گزارش نهایی را به هیأت امنا تسلیم نماید. سپس، هیأت امنا، موظف است دربارۀ باقی‌‍ماندۀ اموال و دارایی‌ها  تصمیم بگیرد.

تبصره۱: تشکیل جلسه هیأت امنا با موضوع “درخواست انحلال انجمن”، باید با دعوت رسمی توسط مدیرمسئول، از طریق ارسال دعوتنامه به پست الکترونیک شخصی اعضای هیأت امنا صورت بپذیرد.

در صورت در دسترس نبودن مدیر مسئول – به گواهی مکتوب دو سوم اعضای هیأت امنا- منشی جلسات هیأت امنا، موظف به دعوت رسمی اعضای هیأت امنا، از طریق ارسال دعوتنامه به پست الکترونیک شخصی ایشان است.

   ماده ۵۶- پس از انحلال انجمن بر اساس صورت‌‍جلسه هیأت امنا، باید این موضوع، به صورت مکتوب به هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد اعلام شود؛ تا اقدام مقتضی برای انحلال رسمی انجمن صورت پذیرد. در صورت اعلام نشدن انحلال به هیات مزبور، از تاریخ تنظیم صورت‌‍جلسه هیات امنا مبنی بر انحلال انجمن، این تشکل منحل تلقی خواهد شد؛ ولی هیأت امنا، در برابر اشخاص ثالث، مسئولیت تضامنی خواهد داشت. ضمناًکلیه‌ی دارایی‌های باقی‌مانده انجمن پس از انحلال و تصفیه در اختیار ولی فقیه قرار خواهد گرفت و به هیچ عنوان قابل تقسیم بین هیأت امناء، هیأت مدیره، مدیرعامل و اعضای انجمن نیست

   فصل هفتم: متفرقات

   ماده ۵۷- هرگونه تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه از قبیل تغییر نشانی، تغییر اعضای هیأت امنا، تغییر زمینه فعالیت‌ها و سایر تغییرات، باید براساس اساسنامه مصوب و طبق صورت‌‍جلسۀ هیأت امنا صورت پذیرد؛ و پس از تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قا بل اجرا خواهد بود.

   ماده ۵۸- تمامی تغییرات، پس از طی مراحل اساسنامه‌ای و تأیید نهایی هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به اداره ثبت شرکت‌ها، برای ثبت تغییرات، اعلام می‌گردد.

   ماده ۵۹- دربارۀ مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده، طبق مقررات قانونی حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد.

    ماده ۶۰-  این اساسنامه در هفت فصل مشتمل بر ۶۰ ماده، در جلسۀ هیأت امنای انجمن فرهنگی قلم ایران تصویب شد.

مشخصات و امضای اعضای هیأت امنا:

۱٫ محمدرضا سرشار

۲٫ محسن پرویز

۳٫ راضیه تجار

۴٫ محسن مؤمنی‌‍شریف

۵٫ محمد میرکیانی

۶٫ مجید صفاتاج

۷٫ سیداحمد میرزاده

۸٫ علی‌‍اکبر ولایتی

۹٫ غلامعلی حدادعادل

علی لاریجانی