دسته بندی مطالب

حدادعادل: تمام مثنوی، عشق‌نامه است/ عالَم مولانا نقطه مقابل تمدن غرب است

۱۶ مهر ۱۳۹۸ اخبار

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم بزرگداشت مولانا صبح دیروز در بنیاد ایران‌شناسی باحضور حجت‌الاسلام سیدمحمد خامنه‌ای رئیس بنیاد ایران‌شناسی و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان ادب و شعر فارسی برگزار شد.

 

حدادعادل: تمام مثنوی، عشق‌نامه است/ عالَم مولانا نقطه مقابل تمدن غرب است

 

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان ادب و شعر فارسی ضمن اشاره به نگاهی به عالم مولانا اظهار داشت: مولانا هم سرمایه برای ماست و هم سرچشمه یک رود خروشان زلالی است که ۸۰۰ سال است در جهان و به ویژه در عالم فارسی زبان جریان دارد. از زمانی که مثنوی سروده شده تا امروز در سراسر جهان و به خصوص فارسی‌زبانان این کتاب را به قول سعدی همچون ورق زرد می‌بردند.

وی افزود:‌مثنوی‌ خوانی یک سنت اجتماعی،‌ادبی،عرفانی و دینی بوده و در هر جایی که زبان فارسی حضور داشته همچون ایران خودمان محفل‌های بسیار مثنوی‌خوانی در طول تاریخ برگزار می‌شده حتی در بوسنی؛ تا همین اواخر سنت مثنوی‌خوانی برقرار بوده است و شاید امروز دوباره احیا شده باشد.

به گفته وی توجه به گزیده‌هایی که از این کتاب فراهم آمده و یا شرح‌هایی که بر آن نوشته شده خود بیدار کننده است. ما امروز نظاره‌گریم که در سراسر جهان اسلام بر مثنوی شرح نوشته شده و بیشترین آنها در شبه قاره هند بوده است و در ایران ما نیز بزرگانی چون حاج ملاهادی سبزواری که ما در حکیم و متدین بودن او شکی نداریم شرحی بر مثنوی نوشته است و از طرفی دیگر شاهد ترجمه‌های متفاوت از مثنوی در سراسر دنیا هستیم.

وی افزود: طبق آمار چندین سال در میان انواع کتاب‌های شعر که در آمریکا منتشر می‌شده ترجمه اشعار مولانا جزو پرفروش‌ترین کتاب‌ها بوده است. پس خوب است ما با مولانا انس بیشتری پیدا کنیم. برای درک عالم مولانا کافی است نگاهی به دنیای غرب افکنیم. دنیایی که بر جهان تسلط پیدا کرده و در برابر همه حرکت‌هایی که قصد دارند از زیر سلطه رها شود به شدت خشونت به خرج می‌دهد. اگر نگاهی بی‌طرفانه به غرب داشته باشید می‌بینید هم و همت دنیای غرب چیست. به نظرم رسانه‌های غربی بهترین نمونه از دنیای غرب هستند. آنها پیشانی دنیای غرب هستند. شما به تلویزیون و ماهواره‌های آنها نگاه کنید. آماری درباره محتوای برنامه‌هایشان بگیرید درمی‌یابید عنصری جز خور و خواب و خشم و شهوت در آنها سهمی ندارد.

حداد عادل با اشاره به اینکه پربیننده‌ترین اخبار در گوگل در میان ۵ خبر صدر، سیاسی و پس از آن مربوط به خواننده‌ها و رقاصه‌ها هستند، گفت: این آمار موجب شرم انسان می‌شود. انسان شرم می‌کند که خبر برتر دنیا چنین اخباری باشد و دنیای مولانا در واقع عالم مولانا نقطه مقابل آن چیزی است که ما در تمدن غرب می‌بینم که سایه شوم خود را بر سر دنیا گسترانده است. در زندگی غربی شما با جهانی فاقد معنا روبرو هستید اما مولانا تمام حرفش این است که انسان معنای بزرگی دارد و جهان معنادار است. مولانا در همه ۲۶ هزار و ۵۰۰ بیت مثنوی و داستان‌هایش مرادش آن است نگاه ما را به سمت بالا معطوف کند و تمام مثنوی یک انگشت اشاره به سمت آسمان است تا به ما یادآوری کند دنیا خور و خواب و خشم و شهوت نیست و اصل چیز دیگری است.

وی با چند سطر از فیه مافی اشاره کرد و گفت:‌همه حرف و عالم مولانا این است ما یک مبدا و مقصد داریم و مسافر راهی هستیم حرکت ما به سوی عالم بالا با سازوکار عشق است و تمام مثنوی عشق‌نامه است.

حدادعادل در پایان گفت:‌سازوکار عشق بر تعالی انسان حاکم است و موتور این حرکت در وجود ما دل است. این دل است که ما را در مسیر عشق حرکت می‌دهد. تمام حرف این است که در این دنیا باش، زندگی کن اما فراموش مکن از کجا آمده‌ای و به کجا خواهی رفت.

عبدالمهدی مستکین در این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن اشاره به مولانا گفت:‌ با برنامه‌های اینچنین ارزشمند مولانا از غربت در حال خروج است. عصر ما عصر بیقراری و اضطراب است و امروز این اضطراب آدمی را از موزون شدن، باز ستانده است. مولانا مرتب می‌گوید مراقب باشید اهلی دنیا نشوید.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...