دسته بندی مطالب

حداد عادل: حضور ۲۰۰ متقاضی در دوره آموزشی/ مسئله بودجه همیشه حاشیه‌ساز است.

۱۳ مرداد ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

غلامعلی حدادعادلرئیس بنیاد سعدی، گفت: در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی حدود ۲۰۰ غیر فارسی‌زبان که ۱۱۰ نفر آنها خانم و ۹۰ نفر آنها آقایان هستند، از کشورهای مختلف جهان شرکت خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس،‌ نشست رسانه‌ای هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی و جمعی از معاونین این بنیاد صبح امروز برگزار شد.
*۲۰۰ نفر در هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی شرکت می‌کنند
حدادعادل در ابتدای نشست با اشاره به گذشت ۴ سال از تأسیس بنیاد سعدی به منظور یکپارچه کردن فعالیت‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان گفت: در سراسر جهان بیش از ۲۰۰ کلاس توسط بنیاد سعدی پشتیبانی می‌شود و شاید همین تعداد دانشگاه نیز در جهان وجود داشته باشد که زبان فارسی در آنها تدریس می‌شود. همچنین افراد بسیاری نیز در سراسر جهان آموزش زبان فارسی می‌بینند که برای تمام آنها مواد درسی و نرم‌افزارهای آموزشی طراحی می‌شود تا آموزش ببینند.
وی افزود: یکی از فعالیت‌های بنیاد برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش زبان فارسی است که مفصل‌ترین آن دوره‌ها، دوره تابستانه دانش‌افزایی زبان فارسی به شمار می‌رود که افتتاحیه هشتاد و سومین دوره آن پنج‌شنبه با حضور فارسی‌آموزان افتتاح خواهد شد. برای این دوره ۵۱۴ نفر از ۴۱ کشور جهان تقاضای شرکت داده بودند که با بررسی‌های ما حدود ۲۰۰ نفر از آنها در این دوره شرکت خواهند کرد.
*از آمریکای جنوبی تا آسیانه میانه به تهران می‌آیند
رئیس بنیاد سعدی با اشاره به این ۲۰۰ نفر، گفت: ۱۱۰ خانم و ۹۰ آقا از کشورهای پاکستان،‌ هندوستان، تاجیکستان،‌ انگلستان، فرانسه، آلمان، مجارستان، آمریکا، استرالیا، تونس، کلمبیا و … در این دوره که با مشارکت دانشگاه علامه برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد. محل اقامت شرکت‌کنندگان در مجموعه خوابگاهی دانشگاه علامه است. در ابتدای این دوره امتحان تعیین سطح از فارسی‌آموزان گرفته خواهد شد و در ۵ سطح دسته‌بندی خواهند شد.
او با اشاره به برنامه در نظر گرفته شده برای فارسی‌آموزان، گفت: شرکت‌کنندگان در این دوره همه روزه صبح‌ها در کارگاه‌های آموزشی شرکت خواهند و بعدازظهرها از اماکن فرهنگی بازدید به عمل خواهند آورد. در این دوره ما در کنار آموزش زبان فارسی معرفی فرهنگ اسلامی ـ ایرانی را در نظر داریم و به همین منظور بازدیدهای متنوعی برای آنها برنامه‌ریزی شده است. بازدید از جماران، باغ‌موزه دفاع مقدس، موزه ایران باستان، پل طبیعت، موزه موسیقی، دریاچه شهدای خلیج فارس، بازارهای سنتی شهر تهران، برج میلاد و … از جمله اماکنی است که برای جمع ۲۰۰ نفره فارسی‌آموزان در نظر گرفته شده است،‌همچنین یک سفر سه روزه در این دوره به اصفهان خواهند داشت که شهرداری و دانشگاه اصفهان در آن همکاری دارند.
حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب‌های تألیف شده توسط بنیاد سعدی، گفت: کتاب‌های درسی خاصی برای فارسی‌آموزان تألیف شده که این کتب طی دو سه سال در بنیاد سعدی تألیف و منتشر شده است، کتاب کاربردی آموزش واژه، کتاب ایران‌شناسی، کتاب لذت خواندن و … برخی از این کتب به شمار می‌روند.
*از نظر بودجه در تنگنا هستیم
او در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه از نظر امنیتی و جلوگیری از برخی اقدامات جاسوسی، بنیاد سعدی چه تدبیری اندیشیده،‌ گفت: هر دستگاهی باید کار خود را انجام دهد و بنیاد سعدی هدفش آموزش زبان فارسی است و توجه به جهات امنیتی بر عهده دستگاه‌های امنیتی است.
رئیس بنیاد سعدی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در ارتباط با افزایش شرکت‌کنندگان در دوره،‌گفت: طی برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی در سال‌های مختلف تعداد شرکت‌کنندگان رشد داشته‌اند البته می‌شود این تعداد را افزایش داد، اما بهتر است که جهات مختلف را سنجید زیرا در هر صورت شرکت‌کنندگان میهمان ایران به شمار می‌روند و ما باید بهترین میزبانی را از آنها داشته باشیم تا به خوبی پذیرایی شوند. همچنین از نظر بودجه‌ای در تنگنا هستیم.
حدادعادل در پاسخ به برنامه‌های بنیاد سعدی برای نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور، گفت: نسل دوم و سوم ایرانیان مهاجر یکی از مخاطبان بالقوه بنیاد سعدی هستند که برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در نظر داریم مانند همین برنامه که برای غیرایرانی‌ها برگزار می‌شود،‌ سال بعد برای جوانان و نوجوانان ایرانی خارج از کشور برگزار شود.
*برخی فکر می‌کنند من بودجه‌ها را برای خودم خرج می‌کنم
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، در ارتباط با اینکه با گذشت قریب به ۵ ماه از آغاز سال ۹۵، چه میزان از بودجه مصوب بنیاد سعدی تا کنون محقق شده، گفت: بودجه همیشه حاشیه‌ساز است و انواع و اقسام تفسیرها را می‌شود از آن برداشت کرد که ترجیح می‌دهم معاون مالی و پشتیبانی بنیاد آن را پاسخ دهند،‌البته برخی فکر می‌کنند ما پول می‌گیریم تا در مورد سعدی کار کنیم یا برخی بر این باورند که من پول را برای خودم خرج می‌کنم و این‌ها سخنانی است که در فضای مجازی وجود دارد.
رئیس بنیاد سعدی در پاسخ به این سؤال که چرا فقط اصفهان به عنوان محلی برای بازدید فارسی‌آموزان در نظر گرفته می‌شود، گفت: اینکه می‌فرمایید ایران فقط اصفهان نیست، درست است بلکه اصفهان نصف جهان است، اما به خاطر نزدیکی و اینکه ما دچار محدودیت‌هایی هستیم، اصفهان مقصد بهتری برای این دوره است وگرنه ایران اماکن دیدنی و تاریخی بسیاری دارد.
حدادعادل در پایان سخنانش با اشاره به اینکه سعی شده شرکت‌کنندگان در این دوره برداشت خوبی از ایران داشته باشند،‌گفت: سعی ما بر این است که در این دوره حداقل دو برداشت از ایران به دست بیاورند، یکی از حیث مدیریت در اجرای دوره است و دیگری اصلاح دید آنها در قبال ایران، علیرغم تبلیغات رسانه‌های استکباری در باب ایران‌هراسی است تا آنها ببینند ایران کشوری است که زندگی در آن جریان دارد.
*آموزش خط فارسی در سطح پیشرفته
رضامرداد صحرایی معاون امور آموزشی بنیاد سعدی در این نشست با اشاره به سخنان حدادعادل گفت: خط فارسی با توجه به جذابیت‌های آن در یکی از کارگاه‌های آموزشی به شرکت‌کنندگان تعلیم خواهد شد که البته این آموزش در سطح پیشرفته است.
وی افزود: برای شرکت‌کنندگان کتاب مرجع زبان فارسی و نرم‌افزار واژه برای تلفن‌های همراه تولید شده تا در اختیار فارسی‌آموزان قرار بگیرد که نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.
صحرایی در پایان با اشاره به اثرات دوره‌های دانش‌افزایی، گفت: بنا به بررسی‌های علمی حضور یک ماهه در محل زبان مقصد ارزش ۱۸ ماه آموزش زبان در محل زندگی فرد زبان‌آموز را دارد و از نظر فرهنگی آنها که به ایران می‌آیند، با یک دید متفاوت به کشور خود باز می‌گردند و این در حالی است که کشورهای دیگر دنیا بیش از این برای زبان خود تبلیغ و هزینه می‌کنند.
*دوره آموزشی برای نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور در آینده نزدیک
سیدمحمدرضا دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در این نشست در پاسخ به اینکه هزینه‌های این سفر از کجا تأمین شده،‌گفت: بلیط رفت و برگشت فارسی‌آموزان بر عهده خودشان است اما اقامت آنها بر عهده بنیاد سعدی است.
وی افزود: شرکت‌کنندگان در این دوره اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و اساتید دانشگاه هستند که به منظور تقویت زبان فارسی در این دوره شرکت خواهند کرد، البته برخی از دانشجویان کارشناسی شرق‌شناسی نیز در دوره شرکت دارند آنها نیز از آنجا که در ابتدای سال تحصیلی جاری باید یکی از زبان‌های چهارگانه شرقی انتخاب کنند، امید است که با شرکت در این دوره زبان فارسی را به عنوان زبان آموزشی خود انتخاب کنند.
معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در پاسخ به برنامه‌های بنیاد سعدی برای نسل دوم و سوم ایرانیان خارج از کشور،‌گفت: حدود ۴ تا ۵ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور داریم که آنها خودشان برنامه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند که آخر هفته‌ها به نسل‌های دوم و سوم خود زبان فارسی آموزش می‌دهند که اصطلاحاً به مدارس آخر هفته معروف است و ما با تعداد زیادی از این مدارس در ارتباط هستیم که در نظر داریم دی‌ماه یک اردو برای نوجوانان ایرانی مقیم خارج از کشور برگزار کنیم تا با زبان فارسی بیشتر آشنا شوند و با فرهنگ ملی خود مواجه شوند.
*۸۵ درصد بودجه مصوب تخصیص داده شده است
سخایی معاون مالی و پشتیبانی بنیاد سعدی در پاسخ به سوال فارس مبنی بر میزان بودجه محقق شده این بنیاد در سال ۹۵، تا کنون گفت: بودجه بنیاد سعدی در سال ۹۵، ۷ میلیارد تومان مصوب شده که ۸۵ درصد آن تخصیص داده شده است.
بر اساس این گزارش افتتاحیه هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی روز پنجشنبه ۱۵ مرداد از ساعت ۱۰:۳۰ در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با حضور هیأت عملی بنیاد سعدی‌، مسؤولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ سفرای کشورهایی که در این دوره حضور دارند و مدیران دانشگاه علامه برگزار خواهد شد،‌همچنین بنا به اعلام معاون آموزشی این بنیاد اختتامیه این دوره یک ماهه با حضور یکی از مسؤولان درجه اول جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...