دسته بندی مطالب

حسن‌بیگی مطرح کرد؛ شخصیت‌های ایرانی همه مغفول مانده‌اند

شخصیت‌های ایرانی همه مغفول مانده‌اند

ابراهیم حسن‌بیگی گفت: ما اساساً دغدغه خاصی برای مطرح کردن شخصیت‌های کشومان نداریم و بسیاری از شخصیت‌ها و الگوهای کشورمان مغفول ماندند و آن طور که باید درباره آنها چیزی مطرح نمی‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده و داستان‌نویس در آستانه برگزاری کنگره ملی امیرکبیر با اشاره به اینکه ایده‌پردازی و طرح ایده‌های نو از نکات برجسته شخصیت امیرکبیر بود، گفت: امیرکبیر در آن دوران امروزی فکر می‌کرد برای همین سعی کرد تا دارالفنونی داشته باشیم که علومی که می‌خواهد به بچه‌ها یاد بدهد از آن علوم سنتی از دور خارج شده تبدیل کند به علوم امروزی، نگاه مدرنش به علم و دانش از نکات بسیار برجسته زندگی ایشان بود.

وی افزود: در چنین سیستم حکومتی فاسد ایشان به دنبال این بود که یک حکومت دموکراتیک و مردم سالارانه ایجاد کند، به نظر من شهادتش هم به دلیل همین نوع نگاهش بود چون خیلی‌ها نمی‌پذیرفتند و برای همین بود که شاه را تحریک کردند و آن آدم ابله تحت تأثیر دیگران دستور به قتلش داد، در یک جمله امیرکبیر مرد تحول و سازندگی بود.

نویسنده رمان «محمد (ص)» در ادامه درباره لزوم معرفی افراد تأثیرگذار به جامعه، گفت: بدون تردید برجسته کردن و شناساندن قهرمان‌های ملی و مذهبی در حوزه مسائل فرهنگی به خصوص ادبیات، سینما و تلویزیون از اهداف هر جامعه‌ای است، از جمله جامعه ایران که قهرمانان فراوانی در طول تاریخ از دوران باستان تا معاصر داشته، به طبع آشنایی با آنها و الگو قرار دادن‌شان تأثیر بسزایی در فرهنگ‌سازی دارد و می‌تواند به عنوان الگو و نمونه بسیاری از جوان‌ها باشند تا با مقاومت بیشتری برای رسیدن به اهداف خودشان تلاش کنند.

حسن‌بیگی در پاسخ به این سوال که «چرا درباره امیرکبیر و خدماتش آثار ادبی و هنری کمی داریم، آیا زندگی و خدمات ایشان ظرفیت تولید اثر را نداشته» گفت: نه اصلاً این طور نیست که شخصیت‌هایی که مغفول مانده اند ظرفیت لازم را نداشتند، اینها قهرمانان تام و تمامی هستند مخصوصاً امیرکبیر که به لحاظ زمانی از ما خیلی دور نیست و تاریخ نیز شخصیت ایشان را مخدوش نکرده و مستندات درباره ایشان تازه و صحیح به دست ما رسیده، اما آن چیزی که نیست اراده ماست، آن چیزی که نیست برنامه‌ریزی و وجود دغدغه‌های ماست، ما اساساً دغدغه خاصی برای مطرح کردن شخصیت‌های کشومان نداریم و بسیاری از شخصیت‌ها و الگوهای کشورمان مغفول ماندند و آن طور که باید درباره آنها چیزی مطرح نمی‌کنیم.

این داستان‌نویس ادامه داد: البته ممکن است در برخی از کتاب‌های درسی توضیحات کلی و عمومی درباره امیرکبیر نوشته شده باشد، اما یک رمان خیلی قوی و یا فراتر از آن مجموعه داستان‌هایی برای کودکان و نوجوانان، فیلم سینمایی و یا سریالی کار نشده، در حالی که می‌دانید در کشورهای اروپایی بخش قابل توجهی از فیلم‌ها، سریال‌ها و کتاب‌هایتأثیرگذارشان پرداختن به همین شخصیت‌های معاصرشان است. مثلاً چقدر آثار ادبی و هنری درباره گاندی، ماندلا و دیگرانی که به لحاظ سیاسی مبارز بودند تولید شده، مرتب بر روی این شخصیت‌ها کار می‌کنند، الگوسازی می‌کنند، اما ما خودمان برنامه‌ای نداریم و کسی هم متولی این نیست که هم بودجه داشته باشد هم نیرو تا بتواند بسیج کند و این کار را صورت دهد، در واقع ما خودمان مقصریم.

نویسنده کتاب «اشکانه» در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از ابعاد شخصیتی امیرکبیر می‌تواند در جامعه امروز راهگشا و الگو باشد، گفت: اگر بخواهیم تمام ابعاد زندگی امیرکبیر را بررسی کنیم، اول باید ببینیم در چه دوره‌ای زندگی می‌کرده، اگر امیرکبیر امروز بود شاید می‌گفتیم نظیر امیرکبیر امروز در دنیا هستند، اما او در دوره قاجار که یکی از بدترین دوران حکومت‌داری ایران بود زندگی می‌کرده، عِرق ملی که حتی خیلی از پادشاهان ستمگر داشتند در دوره قاجار حتی سر سوزنی وجود نداشته و مردم در قهقهرای فقر و جهل زندگی می‌کردند.

وی در ادامه گفت: در دوره‌ای که حتی در کشورهای همسایه انقلاب بزرگ صنعتی و تحول بزرگ اجتماعی به وجود آمده بود و همه از آن دوران قرون وسطایی خارج شده بودند، حالا در اوج فلاکت حکومتی یک آدمی ظهور می‌کند و می‌خواهد کشور را از آن منجلاب نجات دهد، این آدم در ۱۵۰ پیش چقدر می‌تواند سرعت پیشرفت و تحول مملکت و انقلاب اجتماعی و انقلاب حکومتی را تغییر دهد. اگر امیرکبیر زنده می‌ماند قطعاً ما بعدها دچار سیستم حکومتی مثل دیکتاتوری رضاخان نمی‌شدیم.

حسن‌بیگی گفت: اگر زمینه لازم و امکانات و شرایط مهیا باشد، علاقه‌مندم داستانی درباره امیرکبیر بنویسم. اگر امکانش باشد و فرصتش ایجاد شود، حتماً این کار را خواهم کرد، بالاخره همان‌طور که گفتم فقدان رمان در این حوزه مشهود است و یکی از کسانی‌که می‌تواند در این زمینه کار کند خود من و هم‌نسل‌های من هستند. امروز در سال ۹۷ و با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب واقعاً جای خالی مردان بزرگی مثل امیرکبیر را در ایران احساس می‌شود کاش یک امیرکبیر بود تا می‌توانست بحران و مشکلاتی که اخیراً گریبان کشور را گرفته اصلاح کرده و شرایط را بهبود ببخشد.

نخستین کنگره ملی «امیرکبیر» بناست در چهار بخش آثار مقالات علمی، آثار ادبی، آثار هنری و آثار مجازی برگزار شود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...