دسته بندی مطالب

سامانی: انقلاب اسلامی به ما جسارت اندیشیدن و نوشتن داد/ خاطره‌ای از مرحوم فردی

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ اخبار

نویسنده رمان آن مرد با باران می‌آید، گفت: انقلاب به ما نه به عنوان جنس دوم بازیچه و ضعیفه که به عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود، نگاه کرد و به ما جسارت اندیشیدن، خواندن و نوشتن داد.

 

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب آن مرد با باران می‌آید، صبح امروز در فرهنگسرای اندیشه با حضور چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، علیرضا مختارپور، محسن مؤمنی شریف، و جمعی از نویسندگان و اهالی ادب و رسانه برگزار شد.

وجیهه سامانی نویسنده رمان آن مرد با باران می‌آید در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۹ بود که فراخوان سومین دوره داستان انقلاب حوزه هنری جرقه اولیه نگارش رمانی در حال و هوای انقلاب را در ذهنم روشن کرد. با خودم فکر کردم در تمام طول این سال‌ها، در قامت یک نویسنده برای این انقلاب چه کردم؟ انقلابی که حداقل ارمغانش برای من به عنوان یک زن مسلمان ایرانی احیای کرامت و عزت نفس بود که سالیان سال زیر نگاه‌های ابزاری و جاذبه‌های جنسیتی از بین رفته بود. انقلابی که به ما نه به عنوان جنس دوم و بازیچه و ضعیف که به عنوان اشرف مخلوقات و کسی که بهشت زیر پای اوست و از دامن او مرد به معراج می‌رود، نگاه می‌کرد.

این نویسنده گفت: انقلابی که به ما جسارت اندیشیدن، خواندن، نوشتن و حضور پررنگ و مؤثر در تمام فعالیت‌های اجتماعی را داده بود. انقلابی که متأسفانه زیر سایه جنگ تحمیلی و زودهنگام اما طولانی، حقش به درستی ادا نشده بود و می‌رفت که مورد تحریف و فراموشی قرار گیرد. پس دست به قلم شدم تا به قدر بضاعت و توانم سهمم را از هنری که داشتم ادا کرده باشم. دست به قلم شدم فقط به این نیت که نامم جزو نویسندگان و سرایندگان از این حماسه پرشکوه قرن و تنها انقلاب اسلامی در تمام جهان ثبت شود.

سامانی گفت: من داستان نوجوان را انتخاب کردم چرا که هم عرصه را در این میدان خالی‌تر دیدیم و هم نوجوانان بی‌شماری را می‌دیدم که هیچ شناخت و ذهنیتی نسبت به دهه‌های قبل پیش از خود نداشتند. برای اینکه کار مستندی و قابل دفاع ارائه کنم بالغ بر ۹ ماه زمان صرف تحقیقات میدانی، پژوهش و مطالعه کردم. بخت یارم بود و رمانم در سومین دوره جایزه انقلاب برگزیده شد.

به گفته این مؤلف سال ۹۰ یکی دو ماهی از چاپ کتاب گذشته بود که از دفتر مرحوم امیرحسین فردی مؤسس جایزه انقلاب اسلامی تماس گرفته شد و آقای فردی پشت خط آمدند و گفتند به رغم بیماری که داشتم یک شبه کتاب را خواندم. و حالا زنگ زدم برای تبریک و تشکر. آقای فردی بابای مهربان کیهان بچه‌های ما کودکان دهه ۵۰ و ۶۰ بود. همان کیهان بچه‌هایی که با آن بزرگ شده بودم و به نوعی اولین معلم داستانم محسوب می‌شد. دروغ نگفته باشم آن لحظه از شدت شوق سر از پا نمی‌شناختم. نهایت آرزوهایم بود. و آن لحظه حس کردم مزد زحماتم را تمام و کمال گرفته‌ام. همه اینها را گفتم تا به امروز و حالا برسم. به این لحظه که بعد از ۲۳ سال قلم زدن تازه می‌فهمم که کلمات چقدر در بیان احساسات عاجزند. امروز بی‌هیچ ادعایی اینجا ایستاده‌ام به تماشای متاعی که هیچ کدام‌مان قدر و قیمت واقعی‌اش را ندانسته‌ایم و حقش را ادا نکرده‌ایم. اینجا ایستاده‌ام فقط دلخوش به اینکه نامم جزو دوستداران و خریداران یوسف زمان ثبت و ضبط شود.

در ادامه این مراسم عطارزاده رئیس حوزه ریاست مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی گفت: امروز در آستانه ۲۲ بهمن و در ایام الله دهه فجر سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی را برگزار می‌کنیم. آنچه به عنوان مجموعه حفظ و نشر آثار و اندیشه رهبری برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد نشر و تبیین صحیح و مطلوب سیره و اندیشه رهبر انقلاب به جامعه است.

وی یکی از ویژگی‌های ممتاز شخصیت رهبر انقلاب را انس با کتاب و اهتمام به ترویج کتاب دانست و گفت: رهبر انقلاب بیش از صدها یادداشت، تقریظ و حاشیه‌نویسی بر کتاب‌های مختلف دینی، تاریخی، ادبیات و شعر دارند که تاکنون بخشی از این یادداشت‌ها منتشر شده و امیدواریم درآینده همه این مطالب را منتشر کنیم.

رئیس حوزه ریاست مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای یکی از اهداف انتشار تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب را علاوه بر ترویج و توجه به مطالعه آثار و مضامین مفید زنده نگه داشتن مفاهیم و باورها دانست و گفت: ایشان علاوه بر ترویج و توسعه به مطالعه آثار و مضامین مفید و معرفی این کتاب‌ها به جامعه هدف، زنده نگه داشتن مفاهیم و باورهایی که با هویت،‌فرهنگ و آرمان‌های جامعه اسلامی مرتبط بوده و بازخوانی آنها در شرایط مختلف زمانی را مورد تاکید دارند.چرا که می‌توانند جامعه را به قدرشناسی از داشته‌های معنوی خود که همان باور و اعتقادات مقدس است، یادآور شود.

عطارزاده گفت: تاکنون ۸ مراسم با عنوان پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های مختلف با موضوع جهاد ، مقاومت و دفاع مقدس برگزار شده است. از ۵۵ تقریظ و یادداشت حضرت آقا بر این کتاب‌ها رونمایی شده است و علاوه بر معرفی کتاب‌های مرتبط با موضوع ایثار و شهادت و به ویژه فرهنگ دفاع مقدس، در سال‌های اخیر ویژه برنامه‌های با عنوان حیات طیبه به پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی توسط مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شده است.

این مقام مسئول در پایان گفت:‌ پس از انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های دختران آفتاب و تن تن و سندباد امروز سومین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی با موضوع و معرفی کتاب آن مرد با باران می‌آید و انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر این کتاب برگزار می‌شود.

این کتاب رمانی است به قلم شیوای خانم وجیهه سامانی که برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده و به مبارزات ملت ایران علیه رژیم ستمشاهی پهلوی از شهریور ۵۷ تا دی ماه ۵۷ می‌پردازد.

 

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...