دسته بندی مطالب

نشست خبری هجدهمین سوختگان وصل با عنوان جاء نصرالله

۱۹ بهمن ۱۳۹۸ اخبار

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری هجدهمین سوختگان وصل با عنوان جاء نصرالله که با تجلیل مجاهد سیدحسن نصرالله برگزار خواهد شد روز هفتم بهمن با حضور سعید حدادیان دبیر همایش، احمد شاکری دبیر بخش داستان کوتاه و فاطمه نبی‌زاد دبیر اجرایی در ساختمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

* سوختگان وصل در زمان،‌ زمینه و زمین خاصی برگزار می‌شود

در ادامه این نشست احمد شاکری دبیر علمی بخش داستان کوتاه اظهار داشت: در آستانه برگزاری یک رخداد ادبی هستیم که متمایز با رخدادهای دیگر است در زمان،‌ زمینه و زمین خاصی برگزار می‌شود شاید این طور تلقی کرد که سوختگان وصل در زمان کنونی و در زمینه فضای حماسی و معنوی کنونی بهترین موقعیت خود را در ادوار هجده‌گانه پشت سر می‌گذارد و بهترین زمان با توجه به موضوع، همان زمان کنونی است دلیل این است که ادوار سوختگان وصل با محوریت ادبیات مقاومت بوده است.

به گفته وی، ادبیات متعهد و آرمان‌گرا چه زمانی شکل می‌گیرد، این سؤالی است که باید به آن پاسخ داد آیا در زمان سلامت و آرامش یا خیر؟ تجربه ادبیات انقلاب،‌دفاع مقدس و مقاومت در جهان حاکی از آن است که ادبیات زمانی وارد تولد، رشد و اوج می‌شود و نویسندگان تازه معرفی می‌شوند و مکاتب ادبی شکل می‌گیرد و ادبیات تفسیر خود را ارائه می‌کند که اتفاقی افتاده باشد ما اکنون در کوران اتفاقات هستیم هیچگاه انقلاب از ادبیات مقاومت فاصله نگرفته است و این مسئله در گام دوم انقلاب که توسط رهبری بیان شد مورد تأکید بود و ایشان بیان داشتند که همواره ادبیات مقاومت انقلاب را از جهاتی حمایت کرده است.

* یکی از ویژگی‌های خون شهید شهید سلیمانی این است که غبارها را کنار می‌زند

این نویسنده در بخش دیگری از سخنان خود به فضای کنونی که سراسر از شور، جهاد و مقاومت است پرداخت و عنوان داشت: اتفاقی که برای سردار ما رخ داد ضایعه‌ای بزرگ بود، اما در واقع شاهدیم که این خون چگونه موج بر می‌دارد و کرانه ملت‌ها و کشورها را در می‌نوردد. بخشی از آن در حوزه ادبیات نمایان است و یکی از ویژگی‌های خون شهیدسلیمانی این است که غبارها را کنار می‌زند این شهادت نیز شوک و تکانه‌ای به جامعه ما وارد کرد و برخی غبارها و خواب‌آلودگی‌ها را کنار زد چرا که افرادی درباره این شهادت موضع گرفتند که در موارد بسیاری ساکت بودند. افرادی که حتی درباره دفاع مقدس ساکت بودند افرادی از حوزه جریان شبه روشنفکری شروع به ستایش از سردار کردند که در موارد دیگر آنها را فرد محتاطی می‌شناسیم.

* نویسندگان گمان می‌کنند مدتی از قضیه باید بگذرد تا نویسنده به قطعیت برسد و بنویسید

به گفته این منتقد ادبی، کسانی که ادبیات مقاومت را فهم می‌کنند و حتی آزادی‌خواه‌های عالم پرده از چشمانشان کنار رفته است اما چیزی که طی این ادوار و در کلیت ادبیات باید دنبال شود موضوعی است که رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند ایشان فرمودند ادبیات متعهد نگاهی به گذشته، حال و آینده دارد؛ اما متأسفانه تلقی در میان نویسندگان وجود دارد که گمان می‌کنند مدتی از قضیه بگذرد تا نویسنده به قطعیت برسد و بنویسید. در مورد دفاع مقدس جریان روشنفکری اینگونه بیان می‌کرد که نباید در کوران دفاع مقدس چیزی نوشت چرا که بهترین رمان‌ها سال‌ها بعد باید شکل گیرد اما ادبیات مقاومت توجه به اکنون دارد چرا که دچار تردید عملی نباید شد.

شاکری با تأکید بر این مطلب که این بصیرت ما را به مرحله اکنون می‌آورد توضیح داد: چیزی که پیشگام بود توجه به حال و آینده است و سوختگان وصل به این مسأله تأکید دارد شما کدام جشنواره را می‌شناسید که به شخصیت شناخته شده مؤثر بپردازد ولی همایش سوختگان وصل با سلام سردار به سپهبد شهید ما پرداخت.

* پیروزی‌ها تحریف می‌شود/ آمریکا سعی در وارونه جلوه دادن تخریب‌های عین‌الاسد است

وی گفت: پیروزی جبهه مقاومت تنها منحصر به پیروزی در میدان نبرد نیست، الان پیروزی‌های ما تحریف می‌شوند و دچار تقلیل می‌شوند چرا که در عین‌الاسد ما پایگاه آمریکایی‌ها را نابود کردیم اما آمریکا سعی در وارونه جلوه دادن ماجرا دارد. باید بدانیم اکنون نبرد روایت برقرار است اینکه بگذاریم قضیه سردار سلیمانی رسوب کند تا به حس و حال بپردازیم اشتباه است چرا که اکنون حس حاکم است بصیرت الان وجود دارد پس قلم‌ها باید حرکت کند لذا پیروزی ما با روایت گره خورده است باید الان جشنواره درباره سیدحسن نصرالله برگزار شود و به نیکی در این دوره این پرداخت صورت گرفته پس بیان روایت هم مهم است .

وی گفت: ما در فضای خبری هفته به هفته و روز به روز با خبری مواجه می‌شویم شاید تا سال‌های گذشته این مسئله فصل به فصل بود باید علاجی اندیشید چرا که کلیات ادبیات روایی ما از رخدادها عقب بوده است.

* کشورهای مهد آزادی بیشترین ممیزی را اعمال می‌کنند تا خبر مقاومت بیان نشود در مورد خبرگزاری فارس بینید چه کردند؟

وی تصریح کرد: الان نکته ضروری روایت است نه تنها باید به روز شویم بلکه باید خودسازی و تمدن‌سازی داشته باشیم آیا نباید ادبیات ما آئینه‌ای داشته باشد که آینده را ببیند؟ دوره کنونی به واسطه کثرت وقایع در طول تاریخ انقلاب بی‌نظیر است و امروز هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند ادعا کند سوژه برای نوشتن ندارد و ممیزی موجب عدم نوشتن می‌شود زیرا کشورهای مهد آزادی بیشترین ممیزی را اعمال می‌کنند تا خبر مقاومت بیان نشود در مورد خبرگزاری فارس بینید چه کردند؟ در اینستاگرام با بستن پیج‌های متفاوت ببیندی چه خبر است؟ عالی‌ترین سوژه‌ها اکنون در دسترس است، حاج‌قاسم سلیمانی از بسیاری از قهرمانان دنیا بالاتر است، الان تعابیر و مرزهای قهرمان‌پردازی در عرصه ادبیات ما جابه‌‌جا شده است، اما عده‌ای از روشنفکران می‌گویند قهرمان در ادبیات مرده است، همین‌ها سعی کردند رنگ و بوی قهرمانان دفاع مقدس را تغییر دهند، اما خداوند ظهوری به وجود آورد که انسان تردید می‌کند. شجاعت محض، بصیرت محض و … همه از آن حاج‌قاسم است، چه کسی میتواند نحوه زندگی این فرد را که منزلش نمایشگاهی از شهدا است نادیده بگیرد. اگر بتوانیم توجه کنیم می‌توانیم مرزهای روایت و بایسته‌های روایت را جابه‌جا کنیم.

* داستانی که درباره جاء نصرالله می‌نویسیم در نکوداشت مقاومت است

این مولف اضافه کرد: سیدحسن نصرالله نماد مقاومت است و داستانی که درباره جاء نصرالله می‌نویسیم در نکوداشت مقاومت است این‌ها نماد هستند زیرا خیمه مقاومت از شهدای مدافع حرم تا قاسم سلیمانی و سیدحسن و رهبری را زیر لوای خود دارد.

* مقاومت نتیجه بی‌چون و چرای دشمن‌شناسی است/ دشمن‌شناسی باید در داستان‌ها منعکس شود

وی گفت: مقاومت نتیجه بی‌چون و چرای دشمن‌شناسی است، هر کس پیش از شهادت سردار ما احتمال می‌‌‌داد آمریکا حسن نیت داشته باشد الان دیگر باید خوش خیال نباشد، دشمن‌شناسی باید در داستان‌ها منعکس شود، اگر از دشمن می‌نویسیم باید همه خدعه‌ها را بیان کنیم. ادبیات مقاومت ادبیات دشمن‌شناسی است و این جشنواره در این مسیر پیشگام بوده است.

وی درباره داستان کوتاه هم گفت:‌ امیدواریم زمینه‌ای فراهم شود که آثار جشنواره به دیگر زبان‌ها ترجمه شود قلم‌هایی که در شهادت سردار به سخن آمدند باید در زمان حیات سیدحسن نصرالله هم وارد میدان شوند. چرا که او مربوط به جناح خاص یا مذهب خاص نیست روشنفکرانی که حداقل ادعایشان وفاداری و علاقه به وطن است باید به این مسئله بپردازند سیدحسن چهره حماسی است.

* همایش سوختگان وصل از سلامت‌ترین جشنواره‌هاست

شاکری با خطاب به جشنواره و سلامت خواندن آن توضیح داد:‌ جشنواره‌ای مثل سوختگان وصل ملی است چون دغدغه‌های ملی دارد بهتر است به جای تکثر آن را ملی کنیم و یک جنبه تقویت این است که توجه نکنیم چه نهادی آن را برگزار می‌کند زیرا همکاری و همنوایی با جشنواره‌ها مفید است. نکته دوم اینکه در دوره‌ای هستیم که شتاب وقایع اقتضا می‌کند در قلم با تناسب روایت کنیم واقعاً یکی از ثمرات و زمینه‌های رشد ادبی در کشور ما مستندنگاری و خاطره است و الان جریان شبه روشنفکری در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد.

این نویسنده گفت:‌توجه به سیدحسن نصرالله و سردار سلیمانی نیز کنایه‌ای از انسان دوره انقلاب است این تلقی غلطی است که لزوما داستان‌ها باید برگرفته از فکر و خیال باشند انتظار می‌رود افرادی که محافل آموزشی دارند از آن حمایت کنند تا تبدیل به مسئله‌ای پخته و پر از موالید شود.

* برخی مدیران پس از ۴۰ سال ایمان به وعده الهی ندارند!

شاکری گفت: خون دل ما این است برخی مدیران اولویت‌هایشان اولویت‌های دیگر است پس از ۴۰ سال ایمان به وعده الهی ندارند و هنوز در فکر جذب یک روشنفکر هستند تا سخن تأییدی از او بگیرند در حالی که رهبر انقلاب می‌فرمایند کار را به دست جوانان انقلابی بسپارید.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...